CES 2023: Как сензорите правят живота по-безопасен и по-удобен

Сензорите са незаменими за автоматизираното шофиране – те са „очите”, с които автомобилите „виждат” и разбират заобикалящата ги среда
(снимка: Бош)

Автомобили, е-велосипеди, смартфони, фитнес тракери и слушалки усещат околната среда с помощта на сензори. Тези вездесъщи устройства стават все по-ефективни, което съдейства за опазване на нашата планета.

Интелигентните сензори, които Бош демонстрира на изложението CES 2023 в Лас Вегас, правят живота по-безопасен и по-удобен. Бош е пионер и пазарен лидер в микроелектромеханичните (MEMS) сензори – един от най-важните и широко използвани типове сензори днес.

Сензорите са гръбнакът на свързания свят. Те правят автомобилите по-безопасни, спасяват живот всеки ден и съдействат за опазване на околната среда и здравето на хората. Но MEMS сензорите играят централна роля и в потребителската електроника.

Например, сензорите за налягане в смартфоните могат да определят надморската височина на устройството с точност до няколко сантиметра. При спешен случай, това означава, че аварийните екипи ще разберат много бързо на кой етаж се намира човек в беда. Федералната комисия по комуникациите на САЩ (FCC) е изчислила, че сензорите за налягане спасяват 10 000 живота годишно само в САЩ.

Безопасност на пътя

MEMS сензорите за първи път влязоха в широко приложение в автомобилната индустрия. Те помагат в навигацията на автомобила, контролират въздушните възглавници и ESP системите и поддържат богата гама от асистиращи функции, които повишават безопасността при шофиране, комфорта, удобството и ефективността.

Интелигентните сензори, комбинирани с нов софтуерен алгоритъм, бързо откриват точния ъгъл на удара при страничен сблъсък и задействат животоспасяващата въздушна възглавница
(снимка: Бош)

Сензорите са незаменими за автоматизираното шофиране. Те са, така да се каже, „очите”, с които автомобилите „виждат” и разбират заобикалящата ги среда. Сензорите на Бош проправят пътя към автомобила без шофьор. Компанията вече предлага набор от радарни, лидарни, видео и ултразвукови сензори за автоматизирано шофиране.

На CES 2023 Бош представя няколко нови сензорно-базирани иновации за мобилността. Сред тях е и съпътстващото решение RideCare, което спечели наградата за най-добра иновация на индустриалната асоциация CTA. Придружителят RideCare ще играе важна роля за повишаване на безопасността на всички пътници в автомобила в свързаната и автоматизирана мобилност.

Свързаното хардуерно и софтуерно решение се състои от камера, безжичен SOS бутон и облачно-базирани услуги за данни. Водачите на автомобили могат да го използват за денонощна връзка със служителите на Бош, ако възникне злополука или друга опасна ситуация. При инцидент служителят на Бош може да огледа автомобила чрез камера, да оцени ситуацията и, ако е необходимо, бързо да поиска помощ. Придружителят RideCare служи като ценна предпазна мрежа, особено за шофьори на такси или при споделено пътуване.

Иновативното решение RideCare ще играе важна роля за повишаване на безопасността на всички пътници в автомобила в свързаната и автоматизирана мобилност.
(снимка: Бош)

Разпознаването на удари извън зоната на обхват също обещава по-голяма безопасност на пътя: системата защитава пътниците в автомобила в случай на странични сблъсъци, които се случват често при смяна на лентата или пресичане на кръстовище. Интелигентните сензори, комбинирани с нов софтуерен алгоритъм, бързо откриват точния ъгъл на удара при страничен сблъсък и задействат животоспасяващата въздушна възглавница навреме, за да смекчат последствията от инцидента.

Квантовите сензори

Квантовите сензори ще бъдат една от нововъзникващите области за иновации през следващите години. Скоро с тях ще се правят 1 000 пъти по-прецизни измервания от тези на днешните MEMS сензори. Това би позволило по-лесно и по-точно диагностициране на неврологични заболявания.

Миналата година Бош основа собствена стартъп компания, за да стимулира продажбите на квантови сензори и да развива този пазар.

Следващо поколение MEMS сензори

Следващото поколение MEMS сензори на Бош са по-точни, по-здрави и по-енергоефективни от предишните модели. Програмируемият и поддържащ изкуствен интелект BHI360/BHI380 инерционен сензор, който се адаптира към индивидуалните движения на потребителя, когато е инсталиран във фитнес тракери, е два пъти по-малък и консумира два пъти по-малко енергия от своя предшественик.

Програмируемият инерционен сензор BHI380 с изкуствен интелект се адаптира към индивидуалните движения на потребителя, когато е инсталиран във фитнес тракери
(снимка: Бош)

Същото важи и за новия сензор за частици BMV080, който измерва концентрацията на праховите частици и замърсяването във въздуха. Със своя пестящ място дизайн е до 450 пъти по-малък от продуктите, предлагани в момента на пазара.

Сензорът за барометрично налягане BMP585 измерва промените в надморската височина от няколко сантиметра и по този начин може да засече единични набирания и лицеви опори. Той изисква 85% по-малко енергия и е три пъти по-здрав в сравнение с предишното поколение.

Милиардни инвестиции

„Започнахме производството на MEMS сензори през 1995 г. През последните пет години произведохме толкова много от тези сензори, колкото през всичките години преди това”, сподели Таня Рюкерт, член на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH.

Бош  ще вложи три милиарда евро в производството на полупроводници и сензори
(снимка: Бош)

От старта на производството преди 27 години досега технологичната компания е произвела над 18 милиарда MEMS сензора; днес във всеки автомобил има средно по 22 от тях. До 2027 се очаква световното годишно търсене на тези сензори да нарасне от 33,5 милиарда сега до около 49 милиарда.

За да отговори на нарастващото търсене, Бош направи сериозни инвестиции в заводите си за чипове в Дрезден и Ройтлинген. Като част от инвестиционния си план до 2026 г. компанията ще вложи три милиарда евро в бизнеса си с полупроводници и в разработката и производството на сензори.

Коментар