ИТ управлението – то е органично, не дигитално!

За тези, които предлагат на пазара различни технологии и бизнес-системи, било то сървъри, аналитичен софтуер или комуникационни решения, долното навярно ще прозвучи крайно самомнително, цинично и арогантно.

Става дума за това, че във взаимовръзката между бизнес и технология има място за разширяване и задълбочаване, което може да донесе значителна стойност за бизнеса. Но цялата тази сфера изглежда като минно поле, обсипано със съвсем органични мини. Повечето от експлозиите са изцяло наше дело, почти доброволни, защото сме неспособни да се справим с добре познатите стари проблеми с хората, процесите, организацията и корпоративната култура – а не с технологиите, които впрочем си работят съвсем добре.

Технологичният мениджмънт е голямо предизвикателство. В най-добрия случай можем да го оприличим на подвижна мишена. Технологиите постоянно се променят. Ролята, която ние очакваме от тях да играят, също постоянно се променя, еволюира. Нюансите в управлението на тази “флуидна” материя са многобройни и многомерни: те започват от предубежденията на мениджмънта, минават през ловкото управление на доставчиците и стигат до вечно неясните изисквания на проектите – плюс много други скрити полусенки и неявни реалности.

Година след година, проект след проект изглежда, че вървим с “две напред, една назад”. Ето, че е налице безпрецедентен натиск – да намаляваме разходите, да намаляваме разходите и най-вече да намаляваме разходите. Способни ли сме наистина на управление на технологиите, при което ловко да интегрираме най-доброто от придобиването, внедряването и поддръжката на технологиите?

И не е ли в крайна сметка вярно, че ценово ефективното управление на технологиите е свързано много повече с хората, взаимоотношенията, организационните процеси и структури и корпоративната култура, отколкото с чистата технология и “добрите практики”?

Навярно е дръзко, но може да се каже дори, че всичките процеси по оптмизиране на ИТ, които се мъчим да прилагаме, са тотално безсмислени, ако не сме заобиколени от правилните хора, овластени да правят правилните неща. Иначе казано, и най-добрите ИТ няма да работят, ако биват “управлявани” от кофти хора и безумни процеси, мащабирани страховито в една разстроена корпоративна култура.

Често предпочитаме да говорим за сървъри, декстопи, операционни системи, BI, CRM, ERP и какво ли още не. Но това всъщност ни отвлича вниманието от същността на нещата, а именно какво стои в основата на технологичното управление – човешкият фактор.

Дигиталните неща са лесни. Онези, органичните, те са трудното.

Успехът ни е пряко свързан с качеството и интегритета на хората, техните личностни качества и организация, които са много по-важни от отчетността, управлението и властта.

Днес средата се променя радикално и изборът на повечето бизнеси е сведен до това: “променяй се или умирай”. Но дали ще се променят или ще умрат зависи от това колко добри или не са хората им, колко глупави или пък построени с акъл са организационните им процеси и колко хармонична или разстроена е корпоративната им култура.

Днес най-успешните предприятия са тези, които са успели да овладеят мекото умение да управляват хора, процеси, организация и корпоративна култура – и всичкото това докато междувременно придобиват, внедряват и поддържат правилните технологии. Но те много отдавна са разбрали, че основният движещ фактор за успеха е човешкият фактор.

Всъщност всеки може да подобри възможностите на една технология да изкарва пари и да спестява пари, ако има ясна представя за за ключовата роля на хората, процесите, организацията и културата. И огромният успех е там, където компаниите се фокусират преди всичко върху това, а не върху самите технологии.

Истинската оптимизация на инвестициите в технологиите е в това да се съсредочим в ограничното, човешкото, а не върху цифровото, т.е. чисто технологичното.

И още нещо. Да се борави с хора, процеси, организация и корпоративна култура е много, много по-трудно от това да се конфигурира сървър, да се ъпдейтва десктоп или да се приоритизира трафик. Но въперки сложността, който се фокусира върху това, вместо върху самите технологии, може радикално да подобри бизнеса си.

Коментар