Германската компания Sono Motors реши да прекрати разработването на соларния електрически автомобил Sion и съкращава 300 служители, ангажирани с проекта. Причината е високата цена на бизнес-плана.
Sono с централа в Мюнхен стана публична през ноември 2021 г. Проектът ѝ Sion предвиждаше производството на градски хечбек, покрит със слънчеви клетки от всички страни, по всички панели – таван, врати, капаци. Моделът трябваше да се предлага главно в Европа. Първоначално той бе финансиран чрез обществено финансиране. Замисълът бе колата да се произвежда в Швеция.
Решението на компанията да прекрати програмата Sion изглежда се дължи на високата цена на нейния бизнес-план, съчетана с „мрачните условия на капиталовия пазар“. Фирмата заяви в петък, че ще съкрати 300 служители поради промяната в своя бизнес-модел. Главният оперативен директор Томас Хауш също се оттегля от ролята си.
Sono Motors за първи път представи плановете си за соларната електрическа кола Sion през 2017 г. Sion беше рекламиран като първият в света достъпен соларен EV с цена от около 25 000 евро (26 375 долара).
Външната обвивка на Sion щеше да съдържа 456 монокристални слънчеви половин клетки, за да удължи времето между зарежданията и да позволи самодостатъчност при кратки пътувания. По замисъл колата трябваше да е с 54 kWh литиево-железно-фосфатна батерия и 11 kW вградено двупосочно зарядно устройство.
Въпреки ентусиазма, предсерийното производство на Sion остава недостижимо, тъй като Sono Motors многократно не успя да осигури достатъчно финансиране. През декември стартира кампанията #savesion, за да предложи на клиентите отстъпки от €3000 в замяна на авансови плащания. Тя имаше за цел да осигури 100 милиона евро.
Кампанията изглежда не е постигнала целта и, „като се има предвид ресурсоемкият характер на програмата Sion, включително изискванията за персонал, компанията сега прилага програма за значително намаляване на разходите“, се казва в изявление.
„Това беше трудно решение и въпреки повече от 45 000 резервации и предварителни поръчки за Sion, ние бяхме принудени да реагираме на продължаващата нестабилност на финансовия пазар и да рационализираме нашия бизнес“, каза Лаурин Хан, главен изпълнителен директор на Sono Motors.
Компанията ще продължи да разработва собствена система за монтаж на гъвкави соларни клетки върху повърхностите на автомобилите. След като няма да произвежда собствен модел, тя ще прави само преоборудване и интегриране на технологията в превозни средства на други производители.
Не е ли по-добре, да направят комплекти, които да се монтират на ДВГ, като се поставят панелите примерно с прозрачни захващащи се панели, заместят двигателя с електрически и поставят батерии под предния капак и багажника?
Снимката – анти_реклама
Соларна кола в сянка
Идеята не става от където и да се погледне. Точно в градовете има много сянка изобщо не са го обмислили, какви кратки пътувания.
План2гове &’17-’23 = 8 г
€коли = 0?