TechNews.bg
R&DВодещи новиниНоваторскиНовини

Учени предлагат лесен начин за производство на зелен водород от морска вода

Учени намериха метод за евтино електролизно разделяне на морската вода на водород и кислород (снимка: CC0 Public Domain)

Зеленият водород ще изисква много вода за електролиза – девет литра чиста вода са необходими за генериране на един килограм водород. Изследователи казват, че са открили лесен начин за използване на морска вода в стандартни електролизатори. Това е голяма добра новина за чистата енергия.


Международен екип от университета в Аделаида, Австралия, университетите в Тиендзин и Нанкай в Китай и държавният университет в Кент в САЩ публикуваха съвместно ново изследване, което твърди, че прост, евтин киселинен слой, положен върху катализатора в обикновен електролизатор, прави възможно да се разделя морска вода на кислород и водород с „почти 100 процента ефективност“ – без никаква предварителна обработка, освен филтриране.

Обикновеният катализатор за електролизаторите, казва екипът, може да бъде направен от кобалтов оксид, с хромен оксид на повърхността му. Морската вода би разрушила тези катализатори заради ерозията, дължаща се на хлорните йони, чрез неразтворимите утайки от магнезий и калций, които се натрупват и блокират електродите.

Но добавянето на киселинен слой на Луис върху катализатора може да улови достатъчно отрицателно заредени хидроксилни аниони от морската вода, за да генерира силно алкална среда с pH 14 около катализатора, спирайки както хлоридните атаки върху катализатора, така и образуването на утайки върху електродите.

„Ние разделихме естествената морска вода на кислород и водород с почти 100-процентова ефективност, произвеждайки зелен водород чрез електролиза, използвайки евтин катализатор в обикновен, комерсиален електролизатор“, каза професор Шинжан Кяо.

[related-posts]


„Ефективността на подобен електролизатор, работещ в морска вода, е близка до тази на платинените/иридиевите катализатори, работещи в суровина от силно пречистена дейонизирана вода“, добавя доцент Яу Женг.

Ако зеленият водород може да се произвежда в големи количества с помощта на морска вода, тогава където и да се използва – в автомобили, комунални батерии или други приложения – той ще се свързва с кислород и ще бъде пуснат обратно в околната среда във вид на прясна вода. Това означава лесно съхранение на чиста енергия с бонус обезсоляване и добиване на пречистена вода.

В момента екипът работи по увеличаване на мащаба на своята система за електролиза, така че да достигне комерсиален мащаб на инсталацията.

още от категорията

ЕК задава нови нови правила за енергийната мрежа

TechNews.bg

Европа е шампион по рециклиране на фотоволтаици

TechNews.bg

70% от новите енергийни мощности по света през 2024 г. са фотоволтаици

TechNews.bg

Слънцето и вятърът вече генерират повече електроенергия от въглищата

TechNews.bg

ВЕИ доставили 54% от електричеството в ЕС през второто тримесечие

TechNews.bg

Най-голямата в света PV-CSP слънчева електроцентрала заработи в Китай

TechNews.bg

3 коментара

Anonymous 03/03/2023 at 03:40

Катализатор = платина/ириди

Морската вода = ерозия( разрушила катализатори – НЕразтворимите утайки от магнезий/калций по електродите)

Но добавянето на киселинен слой на Луис в^у катализатора може да
улови достатъчно (-) заредени хидроксилни аниони от морската вода,
за да генерира силно алкална среда ( pH 14) около катализатора, спирайки както хлоридните атаки върху катализатора, така и образуването на утайки върху електродите.

Отговор
Камен 07/03/2023 at 06:44

Аз
съм правил опит в собствен катализатор като активизирам процеса с няколко капки УРИНА.Проблема е ,че изисква много енергия за производството на ВОДОРОД.

Отговор
ЯМХ 07/03/2023 at 14:29

Особено ако …,,простатата те алармира”…,ще имаш урина в излишък и ще ти излезе по-ефтино…!

Отговор

Коментари