Очертава се война на изтощение в AI търсенето

Търсенето в интернет с AI чатбот оскъпява рязко популярната уеб услуга
(снимка: CC0 Public Domain)

Конкуренцията между Microsoft и Google за надмощие в изкуствения интелект предвещава скъпа битка за двете технологични компании, особено за гиганта в интернет търсенето, сочи анализ на Блумбърг.  

Нормалното уеб търсене е сравнително евтино, а Google спечели от него 283 милиарда долара през последната година. Microsoft, от своя страна, развива в продължение на 7 години търсачката Bing, макар че контролира малка част от пазара.

Но ситуацията се променя бързо и новите технологии за търсене въз основа на изкуствен интелект, които се нуждаят от огромна изчислителна мощност, излизат на преден план. Тази промяна прави позицията на Microsoft печеливша, докато Google може да пострада.

Разработването на компетентен и надежден чатбот не е евтино, а освен това обработката на милиарди заявки за този AI ще изисква огромни ресурси и съответно финансови разходи. Колко точно струва обработката на една заявка от AI ботовете на Google и Microsoft не е известно.

Интернет гигантите имат собствена облачна инфраструктура, която може да бъде оптимизирана за по-ефективна работа с техните собствени чат ботове. Сам Алтман, шефът на компанията OpenAI, която създаде ChatGPT, предполага, че „това вероятно са еднозначни суми в центове за всеки чат”.

Алън Ритер, професор по компютърни науки на Технологичния институт в Джорджия, оценява цената на заявката на 11 цента, а според Morgan Stanley заявката към ChatGPT струва 2 цента.

Но дори такава мъничка цена за един чат с AI е прекомерна, в сравнение с разходите за традиционното уеб търсене. Може би някой ден чатботовете ще станат толкова точни, че Google и Microsoft ще имат извинение значително да увеличат цената на рекламата, но засега такъв сценарий е нереалистичен.

Ако утре всеки, който използва уеб търсене, изведнъж премине към разговор с чатбот, маржът на Bing значително ще намалее, докато за Google това може да е катастрофално, отбелязва Блумбърг.

Повече от десет години Microsoft се опитва да конкурира Google в търсенето без да постигне съществен успех. Но сега вълнението около чатбота на Microsoft многократно увеличава натиска върху Google, принуждавайки интернет гиганта да се включи в AI надпреварата, макар че това ще му струва скъпо.

Засега чатботът на Microsoft е достъпен само за ограничен брой хора и по ограничен начин в търсачката Bing, уеб браузъра Edge и в актуализираната версия на Windows 11. Но Microsoft не се бори да е номер едно в търсенето, а се опитва да направи всички аспекти на търсенето по-удобни за потребителите и в същото време по-скъпи за конкурентите – с такава стратегия Google ще загуби несъпоставимо повече от Microsoft.

Въпросът е дали Google ще участва в тази битка на изтощение. Сатя Надела, главният изпълнителен директор на Microsoft, очаква Google да клъвне на стръвта: „Надявам се, че след нашите иновации те определено ще искат да излязат и да покажат, че също знаят как да танцуват. И искам хората да знаят, че ние сме ги принудили да танцуват”, откровен е мениджърът.

Коментари по темата: „Очертава се война на изтощение в AI търсенето”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Що 20г
    ЕК = НЕзабеляза
    монопол(93%) в iтърсене/iреклама ?

  2. Anonymous

    % от пазара:

    Google = 93%
    Bing(m$) = 3%

    Google само може да губи!
    M$ вече къса %ти от google!

Коментар