Големите оператори на центрове за данни в САЩ са увеличили своите покупки на възобновяема енергия с приблизително 50% през 2022 г., в сравнение с предходната година, съобщи Datacenter Dynamics, позовавайки се на изследване на S&P Global.
Лъвският дял от договорите за зелена енергия се пада на четири хиперскейлъри: Amazon, Google, Meta и Microsoft. Всички те възнамеряват в бъдеще да постигнат нулеви емисии на парникови газове в атмосферата.
Твърди се, че центровете за данни в САЩ са запазили 40 GW „зелена енергия“. Това представлява около ⅔ от общата вятърна и слънчева енергия, достъпна за американските корпоративни клиенти.
Лидер в купуването на възобновяема енергия е Amazon с договори за повече от 20 GW. Следват Google, Meta и Microsoft съответно на второ, трето и четвърто място. По-малки клиенти като Iron Mountain, Digital Realty, QTS и Switch са запазили 1,5 GW.
В същото време Google, Microsoft и Iron Mountain се стремят да гарантират, че техните центрове за данни се захранват денонощно от възобновяема енергия.
Подобна картина се наблюдава и на световния пазар. Топ 5, включително Apple, са подписали договори за закупуване на 45 GW зелена енергия по целия свят – повече от половината (приблизително 57%) от общото производство, но без да се броят изолирани източници като слънчеви панели на покривите на самите центрове за данни.
Всички горепосочени компании възнамеряват да преминат към 100% възобновяема енергия за нуждите си. Участниците на пазара смятат, че в дългосрочен план темпът на растеж на потреблението на зелена енергия може да повлияе негативно на плановете на други предприятия за постигане на нулеви въглеродни емисии.
Въпреки че хиперскейлерите имат договори за 40 GW възобновяема енергия в САЩ, текущата оценка за общото им потребление е малко над 22 GW, като тази цифра ще нарасне до 33 GW през следващите няколко години.
Тази разлика се обяснява с факта, че проектите за възобновяема енергия показват своя пиков капацитет, докато средното производство на електроенергия е много по-ниско поради времето и други фактори.