ЕС готви правила за достъп до автомобилните данни

За автомобилните производители данните в колите изглеждат като нова ниша за допълнителни приходи (снимка: CC0 Public Domain)

Европейската комисия работи върху правила за гарантиране на справедлив достъп до ценните данни от автомобилите. Нормата ще обхване компании от множество различни сектори. Засега обаче не знае кога правилата ще бъдат готови.

Темата вълнува мнозина производители, тъй като бизнесът и неговите браншови организации се притесняват от нелоялната конкуренция от страна на технологични компании от най-различни сфери, отбелязва Ройтерс.

Огромният потенциал на пазара на т.нар. свързани автомобили, който според консултантската компания Fortune Business Insights може да нарасне до 400 милиарда евро до 2030 г., предизвика същинска битка между производителите на автомобили и индустриалните потребители за достъп до данните, генерирани и записвани от дигитализираните превозни средства.

За автомобилните производители данните в колите изглеждат като нова, обещаваща ниша за допълнителни приходи. Затова те насочват вниманието си към софтуерни продукти и абонаментни услуги, които се базират на натрупването на потребителски данни. Всичко е ценно – от навиците при шофиране до разхода на гориво и износването на гумите.

Собствеността над данните обаче не е ясно дефинирана в законодателството на ЕС. Това е и изворът на настоящия спор между производителите на автомобили и всички, които искат достъп до тях.

„Комисията работи върху подготовката на специфично секторно предложение относно данните в превозните средства. То ще има за цел да допълни предложението за Закон за данните, публикувано през февруари 2022 г.”, каза говорител на изпълнителната власт на ЕС, цитиран от Ройтерс. „На този етап не можем да кажем със сигурност окончателната оценка на въздействието и последващия график за приемане”.

Браншовите организации пък настояват Комисията да побърза да излезе със законодателно предложение, тъй като редица технологични компании като например Alphabet сключват договори за партньорства с производители като General Motors или Mercedes Benz.

Коментар