Чатботове движат пазара на разговорни AI системи

Чатботовете са най-популярният интерфейс за общуване между системите за обслужване с изкуствен интелект и крайните потребители (снимка: CC0 Public Domain)

Глобалният пазар на т.нар. „разговорни AI” ще нарасне от 10,7 милиарда щатски долара през 2023 г. до 29,8 милиарда към 2028 г. Това означава 22,6% среден годишен ръст, според доклад на Markets and Markets.

Разговорните AI набират скорост във всички сфери, свързани с обслужването на потребителите. Технологията се радва на нарастващо търсене заради разбирането, че води до намаляване на човешките грешки.

Бум на чатботовете

Пазарът на разговорни AI ще бъде воден от т.нар. чатботове – най-популярният интерфейс за общуване между обслужващите системи с изкуствен интелект и крайните потребители. Размерът на пазара на чатботове се оценява като най-голям и се очаква да има най-висок средногодишен ръст през прогнозния период.

Развитието на сегмента на чатботове се дължи на нарастващото търсене в множество вертикални сегменти. Нарастващата нужда от намаляване на човешките грешки мотивира фирмите да внедряват подобни технологии, разчитайки по този начин да  поднасят по-точна информация на клиентите и да решават по-бързо проблемите.

Популярността на ChatGPT драстично ще стимулира растежа при разговорните AI през следващите години, поради тенденциите в използването на чатбота в ключови индустриални вертикали.

Банкиране и финанси

Пазарът на разговорни AI пазар условно е разделен на няколко сегмента според вертикалите, в които се внедрява: банки и финансови организации, здравеопазване и науки за живота, IT & услуги, телекомуникации, търговия на дребно и електронна търговия, пътувания и хотелиерство, медии и развлечения, автомобили и транспорт, правителствени организации, образование, строителство и недвижими имоти, селско стопанство, енергетика и комунални услуги, производство.

Доставчиците на технологии за чатботове трябва да разбират изискванията на крайните потребители в дадена индустрия и да могат да персонализират своите предложения за предлагане на такива решения и услуги, които да направят AI-помощта гъвкава, адекватна и управляема.

Най-голям ръст, според анализаторите, може да се очаква в сферата на банките, финансовите организации и застраховането. Мотивите са сходни с тези в повечето други вертикални пазари: повишаване на производителността, спестяване на време и пари, по-добра поддръжка и по-бързо обслужване на клиенти.

Азиатско-тихоокеанският регион е лидер

Средният годишен ръст на пазара на разговорни AI ще е най-голям в Азиатско-тихоокеанския регион. Принос за това има мащабното разпространение на т.нар. свързани устройства в предприятията, наред с търсенето на AI-базирани услуги за поддръжка на клиентите на фона на нарастващата ангажираност на хората в социалните медийни платформи.

Коментар