Продажбите на смартфони в Европа паднаха до десетгодишно дъно

Малко над 280 милиона смартфона са доставени в Европа през първото тримесечие
(снимка: CC0 Public Domain)

Трудностите в икономиката продължават да оказват силно влияние върху европейския пазар на смартфони. Според изследователската компания Counterpoint Research, доставките на умни телефони в региона през първото тримесечие са намалели с 23% на годишна база до 38 милиона единици.

Сред факторите, които повлияха негативно на потребителските разходи и доведоха до най-лошите резултати на европейския пазар на смартфони от средата на 2012 г., експертите посочват безмилостната инфлация, високите лихви и цени на енергията, както и продължаващия конфликт в Украйна.

Samsung, въпреки спада от 27% в доставките, запазва титлата на най-голяма марка за смартфони в региона. Това се дължи главно на доста успешния нов флагмански модел Galaxy S23. Приносът на южнокорейския доставчик към европейския пазар на смартфони е оценен от анализаторите на 34%.

Apple леко засилва позициите си и увеличава дела си до 26%. Анализаторите отдават това на по-слабо изразения спад в доставките на iPhone в сравнение с други марки.

Xiaomi единствен от петте най-големи доставчици на смартфони успява да увеличи доставките. Пазарният дял на китайската компания нараства от 14% на 19%, което Counterpoint Research нарича „възстановяване от слабите резултати през първото тримесечие на 2022 година”.

В топ 5 влизат още Oppo и Realme: те заемат 4% и 3% от общия обем на доставките на смартфони в Европа срещу 6% и 4% година по-рано. Свиването се дължи на значителен спад в доставките – съответно с 47% и 36% спрямо януари-март 2022 г.

„Предвиждахме, че ситуацията [на европейския пазар на смартфони] ще продължи да се влошава, преди да започне възстановяването. Последното тримесечие, което беше най-лошото по отношение на доставките на смартфони в Европа от повече от 10 години, потвърди страховете ни”, коментира Ян Стрийяк, асоцииран директор на Counterpoint Research.

„Въпреки това оставаме оптимисти и вярваме, че икономическото напрежение ще започне да намалява през следващите няколко тримесечия, което би трябвало да повиши доверието на потребителите и да доведе до подобрения в края на годината”, допълва анализаторът.

По-рано от друг анализаторски доклад стана ясно, че в периода през януари-март 2023 г. по света са доставени малко над 280 милиона устройства. Това е с 14% по-малко от миналогодишните данни, а спрямо предходното тримесечие спадът е 7%.

Коментар