Хардуерният пазар у нас расте по-слабо от БВП

Доставките на хардуер за вътрешния пазар в България възлизат на 243,8 млн. евро през първото тримесечие на 2023 г. (снимка: CC0 Public Domain)

За втора поредна година пазарът на хардуер в България е под ръста на БВП, според данните на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. за първото тримесечие на 2023. Анализът разглежда кои продукти увеличават оборотите и кои потъват.

„Абсолютно неглижирана от управляващи и централни медии, златна за бюджета на държавата и бъдещето на гимназистите индустрия с вълшебното съкращение ИТ продължава с бавни темпове забавянето в доставките на хардуер през първото тримесечие на 2023”, коментира CBN в блог публикация.

Повлияни от световните тенденции и оставени назад в дневния ред, доставките на хардуер за вътрешния пазар в България достигнаха 243,8 млн. евро през първото тримесечие. Ръстът (EUR, номинал) от 8% за втора поредна година е под увеличението на БВП на страната, а в проценти е на най-ниска стойност за последните три години.

„За държава, в която над 70 % от населението не може да работи със софтуер за текстообработка или електронни таблици, а над 50 % не могат да копират или преместват файлове, това не е добра новина”, отбелязва CBN.

Кои успяха?

Доставките на седем хардуерни продукти продължиха възходящото си представяне в стойност, въпреки сложната ситуация. Ръст за първите 90 дни на годината бележат смартфоните, дисковата памет, мултифункционалните устройства, принтерите, платформите за асемблиране на сървъри и PC, телеком хардуера и UPS.

Особено впечатляващ е ръстът в стойност на доставките на смартфони на фона на минус 12% спад в бройките. Не е изненада, че средната доставна цена на смартфон достигна исторически връх от 322 щатски долара.

Кои потънаха?

В шест от наблюдаваните от CBN хардуерни продуктови линии доставките за първото тримесечие на 2023 г. намаляват спрямо същия период на предходната година. В стойност надолу са продажбите на преносими компютри, монитори, платки, клавиатури, флаш памети, части и аксесоари.

Най-драматично и критично за пазара потъва бизнесът с преносими компютри. Освен силно надолу в бройки, този хардуерен сегмент отбеляза исторически спад в стойност.

Дистрибутори и ритейлъри

На фона на тези резултати, индексът на оборотите на ИКТ дистрибуторските компании в страната намалява. Ритейл продажбите задържат добри резултати за тримесечието, но няма съмнение, че спадът върви и към този сегмент, заключава CBN.

Коментар