Mastercard, собственикът на едноименната платежна система, разработи базирано на изкуствен интелект решение Consumer Fraud Risk, което позволява на банките да откриват по-ефективно измами в реално време. Технологията предотвратява изпращане на пари към измамници, които се представят за законни получатели, като например член на семейството, приятел или търговец на дребно.
Девет от най-големите британски банки, включително Lloyds Banking Group, Natwest Group и Bank of Scotland, вече използват AI системата за откриване на измами, съобщи Mastercard пред Bloomberg News.
Измамите с разрешено насочено плащане (APP), при които един измамник се представя за друг човек, за да открадне пари, представляват около 40% от всички загуби от банкови измами в Обединеното кралство. Според прогноза на ACI Worldwide и GlobalData, до 2026 г. само в САЩ и Великобритания загубите от такива измами ще достигнат 5,25 милиарда долара.
За да обучи системата Consumer Fraud Risk, Mastercard използва набор от данни от петгодишното си сътрудничество с банки в Обединеното кралство. Това помага на картовия оператор да идентифицира измамни сметки на „парични мулета“, които след това биват блокирани.
Базираното на изкуствен интелект решение на Mastercard, използващо тези данни, разчита и на друга информация като номера на сметки, суми на плащания, история на платеца и получателя и връзки на получателя към сметки, свързани с измами. Това позволява на банките да реагират на инциденти в реално време и да блокират плащания преди средствата да бъдат изпратени на измамника.
Системата Consumer Fraud Risk присвоява оценка на риска от 0 до 999 на всеки опит за банков превод в рамките на половин секунда, подобно на решение, което вече се използва за откриване на измамни плащания с кредитни карти. Банката може да комбинира тази оценка на риска със собствените си анализи, за да определи колко рискова е транзакцията и, ако е необходимо, да я блокира, преди парите да напуснат сметката на жертвата.
Според Пол Дейвис, ръководител на отдела за борба с измамите в TSB Banking Group Plc, системата е особено добра при откриване на измами при пазаруване, когато престъпници, представящи се за продавачи, подмамват хората да плащат за несъществуващи стоки или услуги, което е около половината от всички APP случаи на измами с плащане.
TSB, която използва AI системата на Mastercard, изчислява, че Consumer Fraud Risk може да спести на британските банки около £100 милиона годишно в мащаба на цялата страна.