Google, най-голямата търсеща машина в интернет, наскоро обяви намеренията си да разшири своята услуга Google Apps for Your Domain. В момента тя предлага достъп през уеб до безплатни софтуерни средства.
Компанията обаче планира да въведе платен абонамент за офис приложения, които ще се ползват през Интернет. Новата версия на Google Apps ще включва текстов редактор и електронни таблици, които заедно с електронната поща са най-често използваните програми от бизнеса.
В началото на седмицата компанията от Маунтинвю, Калифорния, стартира нова уеб страница (The start page), свързана с Google Apps. Тя дава на потребителите достъп от едно място до приложенията, превю на електронната поща и избрано съдържание, което се определя от ИТ отделите.
Google налага собствена и-мейл програма и това е Gmail. Нейните потребители получават до 2 GB памет и, разбира се, отлични инструменти за търсене. Друго средство в пакета от услуги е Google Talk, което служи за мигновени съобщения и гласови повиквания към други потребители на услугата (но не и към фиксирани или клетъчни телефони).
Пакетът от он-лайн средства включва още Google Calendar – услуга, чрез която потребителите могат да споделят информация за срещи, и Google Page Creator – инструмент за изграждане и хостване на елементарни уеб сайтове, напр. такива за проекти и конференции.
Въпросът, който вълнува анализаторите, е как бизнесът гледа на услугите от Google. Според експерти от компанията за проучвания NPD, повечето фирми, ако имат ресурс, биха предпочели да изграждат и управляват собствени системи за електрона поща, вместо да поверяват тази задача на Google.
Потенциални клиенти на подобна услуга са некомерсиални организации като училища, църкви, синагоги и др., които нямат средства и познания за собствени системи, нито дори за решения с отворен код, изискващи платена поддръжка.
Налице е все още пропаст между безплатните уеб базирани приложения на Google и отворения софтуер, който би могъл да ускори възприемането им. Свободните мейл сървъри с отворен код са на пазара от години, но доскоро все още нямаше достатъчно добра опция за календар, посочват от NPD. Това обстоятелство дава по-големи шансове за Google Apps сред определени групи потребители.
Истинската битка за бизнес клиента обаче предстои. Очаква се потребителите от средите на малкия бизнес да не останат безразлични към разширената с офис приложения услуга Google Apps, та макар и тя да е платена.
Междувременно, в сряда Microsft пусна официално своята услуга Office Live. Тя предлага множество хоствани приложения, насочени принципно към малкия и среден бизнес.
Office Live е достъпна в три варианта. Базовият пакет предлага безплатно име на домейн, 25-имейл акаунта по 2GB всеки, уеб сайт с капацитет 500MB, средства за проектиране на сайт, за мониторинг и анализ на трафика, както и инструмент за управление на уеб рекламни кампании.
Следващият пакет, Office Live Essentials с цена $19.95 на месец, предлага базовите услуги плюс приложение за управление на връзките с клиенти, 1GB допълнителна памет за сайта, 50 имейла, календар, мигновена комуникация и защитено с парола он-лайн работно пространство от 500MB за 10 потребители.
И накрая, Office Premium предоставя срещу $39.95 на месец още повече памет и потребителски акаунти, както и достъп до по-голям брой хоствани бизнес приложения.
Microsoft обаче трудно би си позволила да предложи в Live своите флагмански продукти от пакета Office, които генерират огромни приходи за компанията. При Google няма такова ограничение, тъй като бизнесът на търсачката не е от продажба на софтуерни лицензи. Предстои интересно развитие…