Компанията обаче планира да въведе платен абонамент за офис приложения, които ще се ползват през Интернет. Новата версия на Google Apps ще включва текстов редактор и електронни таблици, които заедно с електронната поща са най-често използваните програми от бизнеса.
В началото на седмицата компанията от Маунтинвю, Калифорния, стартира нова уеб страница (The start page), свързана с Google Apps. Тя дава на потребителите достъп от едно място до приложенията, превю на електронната поща и избрано съдържание, което се определя от ИТ отделите.
Google налага собствена и-мейл програма и това е Gmail. Нейните потребители получават до 2 GB памет и, разбира се, отлични инструменти за търсене. Друго средство в пакета от услуги е Google Talk, което служи за мигновени съобщения и гласови повиквания към други потребители на услугата (но не и към фиксирани или клетъчни телефони).
Пакетът от он-лайн средства включва още Google Calendar – услуга, чрез която потребителите могат да споделят информация за срещи, и Google Page Creator – инструмент за изграждане и хостване на елементарни уеб сайтове, напр. такива за проекти и конференции.
Въпросът, който вълнува анализаторите, е как бизнесът гледа на услугите от Google. Според експерти от компанията за проучвания NPD, повечето фирми, ако имат ресурс, биха предпочели да изграждат и управляват собствени системи за електрона поща, вместо да поверяват тази задача на Google.
Потенциални клиенти на подобна услуга са некомерсиални организации като училища, църкви, синагоги и др., които нямат средства и познания за собствени системи, нито дори за решения с отворен код, изискващи платена поддръжка.
Налице е все още пропаст между безплатните уеб базирани приложения на Google и отворения софтуер, който би могъл да ускори възприемането им. Свободните мейл сървъри с отворен код са на пазара от години, но доскоро все още нямаше достатъчно добра опция за календар, посочват от NPD. Това обстоятелство дава по-големи шансове за Google Apps сред определени групи потребители.
Истинската битка за бизнес клиента обаче предстои. Очаква се потребителите от средите на малкия бизнес да не останат безразлични към разширената с офис приложения услуга Google Apps, та макар и тя да е платена.
Междувременно, в сряда Microsft пусна официално своята услуга Office Live. Тя предлага множество хоствани приложения, насочени принципно към малкия и среден бизнес.
Office Live е достъпна в три варианта. Базовият пакет предлага безплатно име на домейн, 25-имейл акаунта по 2GB всеки, уеб сайт с капацитет 500MB, средства за проектиране на сайт, за мониторинг и анализ на трафика, както и инструмент за управление на уеб рекламни кампании.
Следващият пакет, Office Live Essentials с цена $19.95 на месец, предлага базовите услуги плюс приложение за управление на връзките с клиенти, 1GB допълнителна памет за сайта, 50 имейла, календар, мигновена комуникация и защитено с парола он-лайн работно пространство от 500MB за 10 потребители.
И накрая, Office Premium предоставя срещу $39.95 на месец още повече памет и потребителски акаунти, както и достъп до по-голям брой хоствани бизнес приложения.
Microsoft обаче трудно би си позволила да предложи в Live своите флагмански продукти от пакета Office, които генерират огромни приходи за компанията. При Google няма такова ограничение, тъй като бизнесът на търсачката не е от продажба на софтуерни лицензи. Предстои интересно развитие…