Четирите “C” на интернет маркетинга

Маркетингът в интернет и въобще всеки проект в интернет днес се базира на четири "C"-та: "communities" – общности, "co-creation" – съвместно творчество, "crowdsourcing" – черпене на ресурси от множеството хора, и "ceding control" – отпускането на контрола. За повечето интернет специалисти първите три понятия са познати, но четвъртият аспект е най-труден, разказа Емил ван Веген, директор за Европа в Synnovate.

Общностите са огромен ресурс, който интернет начинанията би следвало да приобщават. Един пример за това са видео-конкурсите: много хора качват видео-записи на даден сайт, а по-късно цялата публика на сайта гласува кои са най-добрите клипове. Това приобщава хората.

Обвързването на общностите, черпенето на ресурси от хората предполага смелост авторът на даден проект да дръзне да "попита" общността за нейното мнение, за нейните идеи как да се развие проектът. Някои от най-успешните уеб-начинания обаче започват именно оттам: фирма за компютри или популярна верига кафенета се е поинтересувала от идеите на хората за това какво трябва да направи занапред. Е, добре, става дума за Dell и Starbucks.

Най-трудната част, това е "пускането" на контрола. Трябва да приемем, че вече не можем да контролираме нещата, които доскоро сме владеели, подчерта ван Веген. "Някога хората са купували билети от туристическите агенции, сега обаче си поръчват билетите онлайн; една туристическа агенция не може да направи нищо срещу това и трябва да приеме, че не може да контролира тази сфера повече". По-добрата идея е да потърси начин да вземе максимумът от това.

Коментар