Гените могат да се контролират от носима електроника

Нова технология ще позволи на носими електронни устройства да програмират директно метаболитни интервенции в човека (снимка: CC0 Public Domain)

Представете си, че смарт часовник или фитнес гривна контролира метаболизма ви. Това сякаш изглежда невъзможно, но нов научен експеримент показа, че активността на гените в човешките клетки може да се контролира чрез електрически импулси.

Експериментът на изследователи от ETH Zurich дава надежда, че в близко бъдеще носими устройства могат да се използват за подобряване на здравето на хората, а не само за събиране на данни за физическото им състояние.

Учените говорят за “електрогенетичен” интерфейс, който е в състояние да стартира целеви гени по команда в определени моменти, когато тялото ни се нуждае от стимулация или корекция на здравето, отбелязва Science Alert в публикация за изследването.

„Носимите електронни устройства играят все по-голяма роля в получаването на данни за човешкото здраве при персонализирани медицински интервенции“, пишат изследователите в документ, публикуван в сп. Nature Metabolism. „Въпреки това, поради липсата на директен електрогенетичен интерфейс, носимите устройства все още не могат да програмират генна терапия. Предоставяме липсващата връзка“.

Експериментът е проведен върху мишки с диабет тип 1, с имплантирани човешки панкреатични клетки. Дразненето на тези клетки с електрически ток по команда от външно устройство води до принудително производство на инсулин и така в крайна сметка животните са спасени от нелечима болест, макар и с известни резерви.

Клетъчната стимулация възниква в процеса на образуване на реактивни кислородни видове – много активни и “агресивни” молекули, чието ниво обаче е контролирано и не достига концентрация, след която те се превръщат в отрова за организма. Кислородните молекули действат директно върху ДНК по време на клетъчното делене и могат да насочат този процес в правилната посока, осигурявайки генна терапия с контролирани електрически импулси.

„Вярваме, че тази технология ще позволи на носими електронни устройства да програмират директно метаболитни интервенции“, пишат изследователите. Очевидно това ще се случи много, много скоро и технологията има потенциал да се справи с генетичните заболявания.

Коментари по темата: „Гените могат да се контролират от носима електроника”