Пазарът на преносими компютри изненада приятно анализаторите през второто тримесечие на 2023 година. Доклад на тайванската компания Digitimes Research отчита по-добри от очакваните резултати в периода април-юни.
Доставките на лаптопи, с изключение на хибридните модели с отделящи се клавиатури, са нараснали с 20,9% през второто тримесечие, в сравнение с първото. Въпреки че спадът на годишна база продължава, той е малък – само 5,5%, което е значително подобрение спрямо предходните няколко тримесечия, когато регресията се измерваше с двуцифрени числа. Например, в периода януари-март 2023 г. Digitimes Research регистрира спад от 35%.
Докладът не включва данни за обема на доставките през последното тримесечие. По-рано обаче TrendForce изчисли, че в периода април-юни производителите на компютри са доставили близо 40,5 милиона броя, което е с 15,7% повече отколкото в предходното тримесечие. Това, според изследователите, е повратна точка на пазара, въпреки факта, че в сравнение с миналата година доставките са намалели с 11,6%.
Digitimes Research приписва тримесечния подем на ръста в търсенето на лаптопи от образователния сектор, както и на промоционалните отстъпки от PC брандове, които се предоставят в партньорство с производителите на процесори.
Анализаторите обаче не бързат с оптимистични прогнози и дори очакват влошаване на динамиката на лаптоп пазара през втората половина на годината. В периода юли-септември доставките на преносими компютри ще останат на същото ниво като през април-юни, а през последното тримесечие на 2023 г. пазарът отново ще се върне към тримесечен спад – в рамките на едноцифрени числа, прогнозира Digitimes Research.
Доставчиците на компютри ще покажат смесени резултати през текущото тримесечие. Пазарният лидер HP Inc. се очаква да регистрира спад, поради високата сравнителна база от предходното тримесечие. Благодарение на промоциите през април-юни, Lenovo се отърва от излишния инвентар, което предполага леко увеличение на доставките през третото тримесечие. За това ще допринесе и възстановяването на ключови пазари за Lenovo – Европа и Китай.
Dell, третият по големина производител на лаптопи, също ще отбележи ръст, воден от търсенето в образователния сектор на Европа и Северна Америка. Що се отнася до Apple, нейните лаптопи, базирани на новото поколение процесор M3 със собствен дизайн, няма да излязат на пазара тази година. Липсата на нови продукти, които да насърчат хората да купуват, ще доведе до спад в доставките на Apple в периода юли-септември. И накрая, Asus може да увеличи малко доставките с промоции на своите лаптопи за игри.