Опитите на китайското правителство да „регулира“ интернет пространството са повече от пословични и уви съвсем не с добра репутация. Сега идеята на Google да се оттегли от китайския пазар допълнително наля масло в огъня, още повече подобен ход отива далеч отвъд видимото – неразбирателството между китайските власти и големите уеб компании.
Googlе обмисля да се изтегли от пазара в Китай, разбра се от публикация в корпоративния блог на компанията вчера. Новината гръмна като бомба. Според главния юрисконсулт на корпорацията Дейвид Дръмонд това ще се случи, ако голямата уеб-фирма и китайските власти не намерят общ език и консенсусно решение за възможността на търсачката да предлага „нефилтрирано“ и нецензурирано съдържание.
В момента Google и много други местни и чуждестранни медийни компании, сред които Yahoo и Microsoft, си сътрудничат с китайското правителство по този въпрос. Това е цената, която те плащат, за да правят бизнес там, коментира Internet News.
Случаят провокира коментар от страна на американския държавен секретар Хилари Клинтън. „Бяхме уведомени от Google за тези събития, които повдигат много сериозни въпроси и тревоги…. Очакваме обяснение от китайското правителство“, заяви тя.
Китайското правителство от своя страна реагира веднага на новината за евентуалното оттегляне на Google, като заяви, че „чуждите интернет компании са добре дошли да правят бизнес“ в азиатската страна, стига да го правят „съгласно закона“. Говорителят на местното външно министерство Жианг Ю, който поднесе отговора на решението на Google, подчерта, че комунистическото правителство е „против всякакви форми на кибератаки“ – визирайки причината, изтъкната от Google като причина за напускането й – мащабна атака от китайски хакери към системата за електронна поща Gmail.
„Китай също като други страни администрира интернет съгласно закона“, допълва изявлението на китайското външно министерство, пише Yahoo News.
Някои анализатори обаче смятат, че подобен ход от страна на Google е знак за нещо много по-голямо от неразбирателството между китайското правителство и уеб-компанията.
В момента в Китай търсачката на Google е втора по пазарен дял след местната Baidu. Ако Google си тръгне, това ще даде безспорно пазарно предимство на Baidu, анализират от TechCrunch. „Но да оставим настрана Китай – Baidu е третата по големина търсачка в световен мащаб – пише изданието. – Тя е по петите на номер две в касацията. Yahoo има 8,9 милиарда търсения през юли 2009, а Baidu има 8 милиарда…. Google е все още светлинни години напред с нейните 76,7 милиарда търсения, но това на значи, че не разглежда Baidu като глобална заплаха“.