Продажбите на таблети се сринаха до нивото от 2011 г.

През 2023 година на световния пазар са доставени 128,5 милиона таблета
(снимка: CC0 Public Domain)

Обемът на световния пазар на таблети възлиза на 36,8 милиона единици през четвъртото тримесечие на 2023 г., което е със 17,4% по-малко спрямо същия период на 2022 г. Спадът в доставките на таблети е най-силният от 2016 година, изчислиха анализаторите на IDC.

За цялата 2023 година на световния пазар са доставени 128,5 милиона таблета, което е с 20,5% по-малко отколкото преди година. Продажбите на тези устройства са най-ниските от 2011 г. насам, отбелязва IDC.

„Като се има предвид липсата на големи подобрения в икономиката, хората избират да харчат пари за нещо различно от потребителска електроника и таблетите вероятно не са приоритет”, коментира Ануроопа Натарадж, анализирайки причините за спада на пазара.

Данните на IDC сочат, че Apple остава най-големият доставчик на таблети в света. През последните три месеца на 2023 г. американската корпорация е пуснала 14,9 милиона iPad, което е с почти 29,3% по-малко отколкото в предишната година. Като се вземе предвид този спад, пазарният дял на Apple намалява от 47,4% на 40,6% през годината.

Следващият в класацията Samsung регистрира 6,6 процента спад в продажбите на таблети през тримесечието октомври-декември 2023 г., спрямо същия период на 2022 г. – продажбите възлизат на 5,8 милиона броя, което съответства на дял от 19,8% за корейския производител.

На трето място е Huawei (2,1 милиона устройства, пуснати през четвъртото тримесечие на 2023 г.; пазарен дял – 7,6%), следвана от Lenovo (2,6 милиона; 7,1%) и Xiaomi (1,6 милиона; 4,3%). Тези три китайски производителя са увеличили доставките на таблети съответно с 21,2%, 12,9% и 35% през тримесечието. Xiaomi измества Amazon от топ 5 на лидерите на пазара на таблети, благодарение на мащабна маркетингова кампания по целия свят.

Пазарът на таблети може да покаже признаци за възстановяване през 2024 г., ако икономиката се подобри, прогнозира IDC. В същото време общите проблеми няма да изчезнат, тъй като иновациите в областта на технологиите за изкуствен интелект вероятно ще засегнат предимно сегментите на персоналните компютри и смартфоните.

Според анализ на Allied Market Research, глобалните продажби на таблети ще растат със среден годишен темп от 16,7% и ще достигнат 325,15 милиарда долара до 2031 г., спрямо 70,72 милиарда долара през 2021 г. Изследователите свързват очакваното увеличение на приходите от продажбата на таблети с общо нарастване на търсенето на такава електроника, разширяване на корпоративния сегмент и увеличаване на продажбите на хибридни устройства.

В допълнение, общата цифровизация на икономиката, технологичният прогрес и развитието на нови комуникационни възможности в интернет могат да имат допълнително положително въздействие върху пазара на таблети, отбелязват анализаторите.

Коментар