След ERP “тест-драйв”, или май беше скоростен “шус”


ERP „тест драйв“ за журналисти – това смело и леко рисковано начинание успя да реализира сплотеният екип на LLP България тази седмица, за което заслужават поздравления и адмирации. Смело и леко рисковано, а може би дори дръзко, защото изглежда нито шефът, нито консултантите, нито ПР експертът, нито мениджърът от страна на Microsoft не са подозирали каква страхотевична беля си вземат на главата, вкарвайки журналисти да „разцъкват“ Navision – или MS Dynamics NAV, както сега се казва системата.

Струва ми се, че консултантите навярно са свикнали с един доста предпазлив и боязлив подход на гостите при обичайните „тест-драйв“ срещи. Не бяха допускали колко бясно и съвсем неконтролируемо може човек да „препуска“ из различните модули, функции, полета, екрани, бутони, падащи менюта, карти и записи. Момчетата и момичетата от LLP се бяха погрижили да подготвят програма, така че да ни поведат по един добре дирижиран път на изпробване. Но журналистите по-скоро бяхме виртуалният еквивалент на хуните и Атила, които препускат пределно бързо и никой не може нито да ги спре, нито да ги забави, нито да ги направлява.

* * *

Като журналист в ИТ медиите се занимавам с темата ERP от около 2000 г. насам. През първите години и аз, и колеги обяснявахме какво е ERP и какъв е смисълът от това чудо. Изреждахме ползи, ефекти. След време започнахме да разграничаваме ERP от финансово-счетоводна система. Някои създатели на такива системи се засегнаха и започнаха да наричат софтуера си ERP. Мина още време, преди да започнем да говорим за това как едно и също ERP уйдисва на особеностите на всеки различен бизнес, за специализирани решения, за индустриална специализация и вертикализация, нишови разработки.

Познавам ERP на теория до степен, която ми дава дързостта да се опитвам да анализирам някои явления на пазара.

Но никога не бях работила реално с ERP.

Едно от първите неща, които правят впечатление, е на кого приляга да „бърка“ в това „нещо“. Ако си програмист, сис-админ или друг техничар, то е безумно скучно и безполезно. А и ти ще си безполезен за него. Тук става дума за продажби, определяне на артикули, определяне на цени, разпределение на складове, промоции, авансови плащания, маркетиране….. Не, това не е за техничари. Ако сте шеф, не изпращайте ИТ хората си там – нито за тях ще е полезно, нито за вас.

Изглежда като да е за търговските директори, но всъщност не само. Едва ли някой може да оцени по-добре тези функции от хората, които продават, хората, които се грижат за складовете, хората, които готвят фактурите…. Хората, които реално работят всеки ден, участват в правенето на бизнеса – без значение дали става дума за обувки или сладолед. Те са тези, които могат да припознаят улеснението за своето ежедневие.

Леснотата на работа е второто нещо. Navision не е продукт, създаден от Microsoft, а беше придобит от нея, но вътре се усеща добре позната Windows-логика. Отваряне и затваряне, падащи менюта, завлачване с мишка – това са все прийоми, които всички владеем, стига да работим с компютър и Windows.

Не всичко е досущ като в програмите на Microsoft и особено Outlook, както често се посочва, но приликата е значителна и е съществена заради това, че човек лесно се ориентира и лесно свиква. За много от функциите не е нужно дори да се преподава как се използват, защото придобитите навици в „прозорците“ лесно намират реализация и помагат. Един от малкото случаи, когато навиците са полезни…

Преводът, това е нещо много важно, когато ще се работи с ERP. Една зле преведена система е по-лошо от липсата на система. Неразбираемите послания, например в табелките за предупреждение, могат да изплашат, да стресират, да обезсърчат дори и уверения потребител. Дори и да направиш грешка, когато съобщението за нея е ясно, тогава всичко е поправимо и под контрол. Но когато системата те замерва с неясни послания, резултатът е смут, страх, отдръпване, а може да създаде и негативна нагласа, предубеждение, дори конфликт.

Консултантът – той има главна роля. За избора на внедрител много е изписано, за ролята на консултанта също; референции всички фирми имат, както е вярно и, че всички имат и успешни, и не чак толкова успешни проекти.

Консултантът е вашият гид, учител, съветник, а и спасител и при избора на система, и при дефинирането на първоначалния проект, и при процеса по въвеждане… Всички знаем правилото „тук сме за да работим, не да се харесваме“, но последното много помага и не бива да се пренебрегва. Консултантът трябва да е човек, когото харесвате като професионалист – някой, за когото искрено смятате, че много добре знае какво прави, за когото виждате, че ви разбира. Някой, който ви дава основание да му имате доверие и извиква това усещане.

Тест-драйв“-ът пък е една отлична възможност всеки бизнесмен, изправен пред дилемата дали да купува бизнес-софтуер, да се увери дали това решение е за него или не, дали ще може да покрие очакванията му, какви потенциални трудности може да изникнат по пътя. Ако се колебаете дали да опитате, истината е, че нямате какво да загубите – използвайте момента. И още нещо: ако работата ви позволява, идете заедно няколко колеги наведнъж, така че между вас да има по един от всяко от ключовите звена. 

Успех!

А на екипа на LLP – благодаря за възможността лично да "драйв"-на!

Коментар