Застрахователи използват снимки с дрон, за да отхвърлят искове

Поверителността и точността са очевидни проблем на снимките с дронове
(снимка: CC0 Public Domain)

Американските застрахователи започнаха да използват снимки с дрон на домовете на клиенти, за да отменят полици. Мегазастрахователите, включително State Farm и Allstate, отхвърлят искове за всички имоти, освен за най-обезопасените, а въздушната фотография е евтиният и лесен начин да оправдаят отказа, отбелязва Уолстрийт Джърнъл.

Би било голяма задача само за една компания да следи 144-те милиона домове, които са съществували в Америка към преброяването през 2022 г. Затова беше основан Консорциумът за геопространствено застраховане (GIC). Той може да се похвали с наличието на „изумително ясни изображения” и дори да предостави „посткатастрофални изображения” за райони, засегнати от все по-чести природни бедствия.

Не е изненадващо, че изкуственият интелект захранва голяма част от услугите на GIC. Въпреки че консорциумът не набляга на използването на AI, той се хвали с партньорството си с Vexcel, която от своя страна изтъква AI-базирания анализ на въздушни изображения.

Поверителността е очевиден проблем при заснемането с частни дронове, както и точността на тези снимки. WSJ цитира случая с жителката на Калифорния Синди Пикос, изоставена от нейния доставчик CSAA Insurance въз основа на въздушна снимка, която показва, че покривът ѝ е не поддържан. Независима лична проверка установи, че покривът ще издържи още 10 години, но CSAA Insurance не промени решението си.

Никол Бринк, служител в застрахователната индустрия, споделя, че нейният бивш работодател Farmers Insurance е използвал въздушни снимки, за да отхвърли искове по почти всякакви причини, от мъх по стените на къщите до клони на дървета, които изглеждат висящи над покривите.

Може би още по-притеснително е, че някои снимки са на повече от две години, което дава повод на Farmers да откаже иск макар и въз основа на остаряла информация. Дори при актуални снимки неправилният анализ (направен от хора или AI) може да доведе до отпадане на политиките за застраховане. Твърди се, че в един от случаите Farmers са объркали сенките с клони на дървета.

В стремежа си да обработват застрахователни заявления и подновявания евтино, застрахователните компании изглежда отиват към най-лошото от двата свята: неточно и инвазивно. Въпреки че личните проверки на домовете не са перфектни, много по-вероятно е те да доведат до точни оценки. Освен това хората са много по-консенсусни от дрон, който не трябва да пита никого за разрешение.

Ако целта на застрахователните компании е да откажат възможно най-много клиенти, тогава този метод изглежда доста добър. Много държави не позволяват на застрахователните компании да отказват покритие, освен по определени причини, което трябва да защити потребителите. Неспазването на изисквания като поддръжка на покрив е една от тези причини, а лошите въздушни снимки могат да осигурят необходимата основа за отхвърляне на искове.

Лошо е да плащате по-висока премия по застрахователна полица, но да не можете изобщо да получите такава е още по-лошо. За клиентите остава единствената възможност да се преместят някъде, където никога не се случват природни бедствия.

Коментар