Предизвикателство: създаване на софтуер, който поставя човека в центъра

Създаването на софтуер, поставящ човека в центъра, е по-важно сега, отколкото е било преди две години (снимка: CC0 Public Domain)

Почти всички (98%) ИТ лидери и разработчици в България срещат предизвикателства в създаването на софтуер, поставящ човека в центъра, сочат резултатите от глобално проучване на британската специализирана агенция Insight Avenue по поръчка на Progress.

Разработката на софтуер, поставящ човека в центъра, се отнася към създаването на приложения и сайтове, които лесно и удобно могат да се ползват от хора с разнообразни възможности. За тази цел те трябва да адресират нуждите на хора с различни потребности и да вземат предвид различните демографски и личностни фактори като език и култура например, поясниха експертите на Progress.

Европейският съюз и САЩ вече са в процес на въвеждане на регулаторни изисквания към частните и публичните организации за предоставяне на равен достъп за всички до дигиталните си услуги, което заедно с настоящата социално-икономическа среда с фокус върху приобщаване и разнообразие принуждава бизнеса да предприеме действия.

Мнозинството от участниците в проучването от България (90%) посочват, че създаването на софтуер, поставящ човека в центъра, е по-важно сега, отколкото е било преди две години. Въпреки това само 44% адресират тази нужда чрез различни инструменти, обучения и политики и продължават да инвестират в тази посока.

Като най-големи предизвикателства за създаването на софтуер, поставящ човека в центъра, българските респонденти определят фокуса върху скоростта на създаването на софтуер и отговарянето на очакванията на клиентите (58%), трудността за определяне на степента на достъпност (44%), както и сложността и липсата на гъвкавост в процеса по разработка (40%).

Резултатите от проучването в България сочат още, че:

  • 94% от анкетираните смятат, че е по-трудно да се внедрят функционалности за достъпност във вече съществуващи приложения, отколкото  в нови;
  • Само 46% от анкетираните споделят, че над три-четвърти от текущите приложения в тяхната компания отговарят на изискванията за достъпност;
  • 80% от анкетираните споделят, че компаниите, в които работят, вече разглеждат различни технологии и инструменти, които да им помогнат да създават достъпен софтуер.

Проучването показва още, че организациите губят пазарни позиции, заради липсата на добро разбиране за инструментите и процесите, които са нужни за проактивното създаване на софтуер, ориентиран към човека. Сред инструментите, които респондентите споменават в проучването, са изкуствен интелект и машинно обучение, чатботове, асистирани технологии за адресиране на двигателни увреждания, тестове за проверка на цветовия контраст и др.

Компаниите осъзнават нуждата от допълнителни обучения, по-добра екипна работа и ефективност. Съвместната работа с партньори и доставчици, които приоритизират приобщаването и разнообразието в ежедневните си работни процеси и цели, също се откроява като необходимост.

„Успехът на едно дигитално решение е пряко свързан не само със способността му да решава даден проблем, а и с начина, по който всеки потребител може да взаимодейства с него”, коментира Лилия Месечкова, старши вицепрезидент „Софтуерно инженерство” в Progress.

„Виждаме, че организациите, които изостават с подобряването на достъпността на софтуера си, вече отбелязват отлив от клиенти и сериозни финансови и репутационни загуби. Инвестицията в софтуер, поставящ човека в центъра, не е само бизнес решение – това е правилният подход и от човешка гледна точка”, подчерта Месечкова.

Глобалното проучване „Създаване на софтуер с човека в центъра: Състоянието на пазара” е проведено в 13 държави в Северна Америка, Южна Америка, Европа и Азия. В него са участвали повече от 700 разработчици на приложения и ИТ лидери от компании с над 250 служители.

Коментар