Пазарът на смартфони: промени в баланса на силите

Потребителите вече търсят по-скъпи смартфони, за да ги използват по-дълго
(снимка: CC0 Public Domain)

Индустрията на смартфоните се възстановява с пълна сила. През първото тримесечие на 2024 г. световният пазар на смартфони нарасна със 7,8% на годишна база, достигайки обем от 289,4 милиона устройства, сочи нов доклад на IDC.

Индустрията все още не е излязла напълно от кризата, тъй като макроикономическите проблеми продължават в много региони на планетата, но доставките се увеличават за трето поредно тримесечие. Това показва ясно, че процесът на възстановяване е в разгара си, коментира IDC.

„Пазарът на смартфони излиза от турбуленцията през последните две години по-силен и променен”, заяви анализаторът Набила Попал. Продажбите на смартфони в долари и средните цени на дребно продължават да растат, тъй като потребителите вече избират по-скъпи устройства, знаейки, че ще ги използват по-дълго, допълни тя.

Въпреки че Samsung и Apple държат лидерството, има някои промени в баланса на силите в смартфон индустрията. По-специално, анализаторите споменават възраждането на Huawei в Китай и забележимото укрепване на други китайски доставчици, включително Xiaomi, Transsion, Oppo/OnePlus и Vivo.

„Изглежда, че докато пазарът се възстановява, ще видим как пазарните дялове на най-големите марки продължават да се увеличават, а по-малките марки ще се борят да запазят позициите си”, коментира Райън Рейт, вицепрезидент на IDC.

Най-впечатляващ ръст през изминалото тримесечие показаха Xiaomi и Transsion – съответно 34% и 85%. През януари-март те пуснаха 40,8 и 28,5 милиона смартфона, което съответства на дялове от 14,1% и 9,9%.

Xiaomi се възстанови след продължителен двугодишен спад, а Transsion вече стабилно присъства в топ 5, благодарение на разширяването на географията на продажбите. В световната класация за смартфони те са на трето и четвърто място. Oppo затваря челната петица с обем на доставките от 25,2 милиона единици и пазарен дял от 8,7%.

Apple, която успя да изпревари Samsung през последното тримесечие на 2023 г., отново падна на второ място, зад своя южнокорейски съперник. През първото тримесечие на 2024 г. и двете компании не избегнаха спад, но IDC определя позицията на Samsung като по-силна.

Доставяйки малко над 60 милиона устройства в края на тримесечието, Samsung осигурява 20,8% от глобалния пазар на смартфони, въпреки че резултатът е с 0,7% по-нисък от преди година. Доставките на Apple намаляват повече – с 9,6%, до 50,1 милиона броя. Това съответства на 17,3% пазарен дял.

Коментар