Глобалният пазар на таблети се върна към растеж за първи път от три години. Доставките през първото тримесечие на 2024 г. възлизат на 30,8 милиона единици, което е малко повече спрямо същия период на предходната година, когато пазарът се измерваше с 30,6 милиона броя, сочат актуални данни на IDC.
Доставките на таблети са се увеличили за първи път от второто тримесечие на 2021 г., което се обяснява от анализаторите с началото на цикъла на актуализация на хардуера и повишеното търсене на по-скъпи “производителни” таблети. В същото време IDC смята, че пазарът на таблети едва ли ще се върне към темповете на растеж, наблюдавани по време на ковид пандемията.
Нараства търсенето на таблети от търговски компании и образователни институции, отбелязва Анурупа Натарадж, анализатор от IDC. В допълнение, положителната динамика на пазара се улеснява от т.нар. “гиг-икономика” (работа на парче, икономика на непълно работно време или свободни доходи). За компаниите е изгодно да наемат служители за еднократни проекти, а хората предпочитат да им плащат за свършена работа, вместо да стоят в офиса по цял ден.
Анурупа Натарадж също смята, че развитието на технологиите за изкуствен интелект може да бъде положителен фактор за пазара на таблети, както и за продажбите на други електронни устройства.
Apple остава най-големият производител на таблети в света. Доставките на iPad през януари-март 2024 г. възлизат на 9,9 милиона броя, което е с 8,5% по-малко в сравнение със същия период на 2022 г. Спадът идва, тъй като компанията се фокусира върху разпродажба на запаси преди пускането на нови модели през второто тримесечие. Apple контролира 32% от световния пазар на таблети.
Продажбите на Samsung в периода януари-март 2024 г. възлизат на 6,7 милиона броя, което е с 5,8% по-малко на годишна база. IDC обяснява спада с повишената конкуренция от други марки и липсата на нови модели. Южнокорейската компания се задоволява с второ място при таблетите с пазарен дял от 21,7%.
В челната тройка влиза китайската марка Huawei, която заема около 9,4% от световния пазар на таблети през първото тримесечие на 2024 г. Компанията успя да увеличи продажбите с 44% на годишна база – до 2,9 милиона единици.
Според доклад на Allied Market Research, глобалните продажби на таблети ще нарастват със среден годишен темп от 16,7% и ще достигнат 325,15 милиарда долара през 2031 г., спрямо 70,72 милиарда долара през 2021 г.
Анализаторите свързват очакваното увеличение на приходите от продажба на таблети с нарастване на търсенето на такива устройства, разширяване на корпоративния сегмент и увеличени продажби на хибридни устройства.