Битката за лидерство в AI: успехът не е само в парите

Изкуственият интелект е пазар за умните, в който не важи правилото „победителят взема всичко” (снимка: CC0 Public Domain)

Големите технологични компании „изяждат” възможно най-много данни, за да спечелят надпреварата в изкуствения интелект. Но това не е сценарият „победителят взема всичко”, казва мениджър от индустрията. Парите не са достатъчни за успех на този пазар.

Според Мат Калкинс, главен изпълнителен директор и съосновател на софтуерната компания Appian, въпреки че интернет гиганти като Microsoft, Amazon и Google харчат милиарди за технологии, осигуряването на успех в AI не опира само до пари. „Изкуственият интелект не е място, където парите правят повече пари”, казва Калкинс в интервю за CNBC.

Той има предвид сделките, които компании като Microsoft и Amazon сключват с амбициозни и бързо развиващи се разработчици на основополагащи AI модели като OpenAI и Anthropic.

Сделки или сливания?

Microsoft е инвестирала общо 13 милиарда долара в OpenAI. В резултат на тази сделка Microsoft получи дял в OpenAI, която пък добави своите GPT езикови модели към платформата за облачни изчисления Azure на ИТ гиганта от Редмънд.

Microsoft сключи подобна сделка с Mistral, като купи дял за 15 милиона евро във френската компанията за изкуствен интелект. Но в случая с OpenAI, Microsoft има наблюдател без право на глас, който седи в борда на фирмата.

Сделките станаха факт след шокираща поредица от събития миналата година, при които главният изпълнителен директор на OpenAI, Сам Алтман, беше временно отстранен, преди да се върне по-късно, а стотици служители на компанията заплашиха с преврат и, че ще се присъединят към Алтман в Microsoft.

Друг ИТ гигант, Amazon, е инвестирал огромните 4 милиарда долара в американската фирма за изкуствен интелект Anthropic, която стои зад AI системата Claude. Корпорацията на Джеф Безос държи миноритарен дял в Anthropic, но няма място в борда. Google също се ангажира с милиардни инвестиции в Anthropic.

Същевременно, британските регулатори оценяват дали сделките, договорени от Microsoft и Amazon със стартиращи фирми с основен AI модел, представляват ефективни сливания, които биха могли да доведат до значително намаляване на конкуренцията.

Microsoft отрича сделките с OpenAI и Mistral и наемането от Inflection да представляват сливане. Amazon също твърди, че партньорството ѝ с Anthropic е ограничена корпоративна инвестиция, а не сливане.

Пазар за умните

Това е пазар за умните. Фактът, че имате достатъчно пари, за да купите напълно или част от Anthropic или Mistral, е впечатляващ. Но изкуственият интелект може да не е пазар, в който „победителят взема всичко”, коментира Мат Калкинс.

Според него, независимо дали тези сделки се квалифицират като сливания, които заплашват конкуренцията, на пазара за изкуствен интелект ще остане място новаторите да процъфтяват.

„Ако коалициите печелят надпреварата за изкуствен интелект, Google вече щеше да е победител”, казва Калкинс, визирайки придобиването на британската AI лаборатория DeepMind от американския технологичен гигант за 500 милиона долара.

Той смята, че когато става въпрос за генеративен изкуствен интелект, Google е загубил от Microsoft още в началото. GenAI заплашва да преобърне структурата на бизнеса за търсене на Google.

Последва гаф, при който AI генераторът на изображения по текстови описания Google Gemini произведе неточности в исторически снимки, които станаха „вирусно” популярни онлайн. Google постави на пауза генерирането на изображения на хора, за да подобри инструмента, а главният изпълнителен директор Сундар Пичай нарече провала „неприемлив”, според вътрешна бележка, получена от CNBC през февруари.

„Ще има различни AI алгоритми за различни цели и те ще бъдат повече или по-малко ценни, в зависимост от това как сте заредили собствените си данни в тях”, добави Калкинс. Според него, единственият начин системите с изкуствен интелект да станат наистина умни и полезни е като започнат да разбират какво искаме от тях за използване в ежедневието ни.

„Най-добрият AI ще бъде този AI, в който поставяте вашите данни, а не този, който е купил най-големия стек [с данни]”, поясни Калкинс. Надпреварата с изкуствен интелект днес се е превърнала повече в „колко данни можете да изядете”, вместо „колко умен” е всъщност изкуственият интелект.

Регулации за ясна игра

Големите технологични компании „правят всичко възможно, за да получат най-много данни”, каза Калкинс. „Но тази игра почти приключи”, добави той. Това е така, защото при липсата на конкретни закони, които да осуетят поглъщането на данни от Big Tech и да бъдат предотвратени нарушения с поверителността, на тези компании беше позволено да получат данните, от които се нуждаят, за да обучат своите модели.

Калкинс е разочарован от липсата на напредък в регулирането на изкуствения интелект в САЩ на федерално ниво. Европа има преднина, „защото се появява яснота относно регулирането”, каза мениджърът.

Европейският съюз официално одобри своя Закон за изкуствения интелект през март. „В Съединените щати това не е ясно, отчасти защото правителството е твърде приятелски настроено към Big Tech”, допълни Калкинс.

Фирмите се нуждаят от яснота за това как могат да използват AI безопасно и да гарантират неща като защита на интелектуалната собственост и личната поверителност на потребителите.

„В Европа има естествен скептицизъм… тук имаме регулации, които противоречат на американските големи технологични фирми”, каза Калкинс. „Имаме нужда от ясно поле за игра, трябва да разберем какви данни ни е позволено да използваме”, заключи той.

Коментар