12% от оборотите през 2008 година са от е-продажби

Към януари 2009 година 93% от предприятията с над 10 души персонал са имали достъп до интернет, а 82% от фирмите са имали широколентова връзка. Средно 12% от оборота на предприятията е генериран от електронна търговия, т.е. продажба на стоките по електронен път. Данните са на европейската статистическа служба Евростат и важат за 27-те страни членки на ЕС плюс Хърватия и Норвегия. Проучването е проведено в началото на 2009 година и засяга използването на информационни и комуникационни технологии в бизнеса

Във Финландия, Дания, Австрия и Словакия почти всички предприятия имат интернет достъп. Към януари 2009 най-висок дял на фирмите с интернет връзка е отчетен във Финландия (100%), Дания, Австрия и Словалия (по 98%), както и Германия (97%). Делът е по-малък от 90% в шест страни членки: Румъния (72%), България (83%), Латвия и Унгария (по 87%), Кипър (88%) и Гърция (89%).

Делът на дружествата, разполагащи с широколентова връзка, е над 90% във Финландия (94%), Испания и Малта (по 93%) и Франция (92%). Само в Румъния (40%), Литва (57%) и Полша (58%) делът на фирмите с ШЛ свързаност е по-малък от 60%.

Делът на оборота от електронна търговия спрямо общия обем на оборота на предприятията достига до цяла четвъртина в някои страни. Данните са за 2008 и варират за различните държави.

Най-високо постижение е налице в Ирландия (26%), Финландия и Швеция (по 18%), Чехия, Германия и Обединеното кралство (по 15%), Унгария (14%) и Франция (13%). Най-ниските постижения са в България и Кипър – под 1% от оборотите на предприятията са генерирани от електронна търговия.

Три четвърти от приходите от електронна търговия са дошли от продажби в съответната страна, където перира предприятието, 19% от продажби към друга страна в рамките на ЕС и 8% от продажби с дестинация извън ЕС. Предимно на собствен терен са е-продажбите на предприятията от Латвия (88%), България (85%), Обединеното кралство (83%), Гърция и Франция (по 82%) и Испания (81%). Унгария пък се отличава с обратното – 60% от оборота от електронна търговия е генериран от продажби с дестинация извън територията на страната. Следват я Кипър (51%), Словакия (44%) и Ирландия (39%).

Етикетите с радио-честотна идентификация (RFID) са използвани от средно 3% от предприятията към януари 2009. Лидери в това отношение са Нидерландия (9%), Финландия (8%), Германия, Испания, Австрия и Словакия (по 4%). Най-изостанали са Гърция, Кипър и Румъния(по 1%).

Коментар