Новата вълна „AI като услуга”: какво трябва да знаете?

Бъдещето на AIaaS изглежда обещаващо, като през следващите години се очаква значителен скок в растежа (снимка: CC0 Public Domain)

Ако се колебаете дали да потопите вашата организация в скъпа, пълномащабна инициатива за изкуствен интелект, отговорът може да бъде намерен на познато място – в облака.

Изкуственият интелект като услуга (AIaaS) се появи като начин за достъп до мощни AI инструменти на малка част от цената на пълното вътрешно внедряване на AI. Подходът по същество възлага AI на външни изпълнители, което позволява на предприятията и техните отдели да изследват и мащабират AI технологии на минимална цена.

Какви проблеми решава AIaaS

Всяко предлагане на софтуер като услуга премахва тежестта на поддръжката и администрирането, като позволява на предприятието да се съсредоточи върху прилагането на технологията, казва Дейвид Менингер, изпълнителен директор на ISG Ventana Research в интервю за Information Week.

„Услугата AIaaS също се занимава с проблем, пред който са изправени много предприятия – липса на умения за изкуствен интелект”, подчертава мениджърът. Изследванията на неговата организация показват, че две трети от предприятията нямат необходимите умения, за да бъдат успешни с AI.

„В допълнение, предприятията съобщават, че AI е най-предизвикателният набор от умения за прилагане, който трябва да се намери и запази”, споделя Менингер. AIaaS може да помогне на организациите да се справят с тези предизвикателства, свързани с уменията.

Бъдещето на AIaaS изглежда обещаващо, като през следващите години се очаква значителен скок в растежа, прогнозира Тейлър Долезал, ръководител на екосистемата в Cloud Native Computing Foundation. Предвижда се пазарът на AIaaS да регистрира комбиниран годишен темп на растеж (CAGR) от 40,17% между 2022 г. и 2027 г., което ще доведе до увеличение на размера му с 28,8 милиарда долара.

„Нарастващото търсене на предсказуеми анализи, подобреното изживяване на клиентите и преминаването към решения, базирани на облак, стимулират този растеж”, казва Долезал. „Очаква се Северна Америка да води пазара, подчертавайки активната роля на региона в стимулирането на иновациите и възприемането на AIaaS”.

Множество ползи

AIaaS предоставя няколко предимства, което го прави привлекателна опция за широк кръг организации. „Този модел елиминира необходимостта от значителни първоначални инвестиции в AI инфраструктура и експертиза, позволявайки на бизнеса да има достъп до разширени функционалности на AI на база абонамент, което е рентабилно”, казва Долезал.

С AIaaS организациите могат да коригират своите AI възможности, без да управляват сложността на вътрешните AI решения, като така постигат мащабируемост и гъвкавост. „AIaaS позволява бързо внедряване на AI решения, ускорявайки времето за пускане на пазара на управлявани от AI продукти и услуги”, споделя Долезал. „Доставчиците на AIaaS непрекъснато актуализират своите предложения с най-новите постижения на AI, осигурявайки достъп до авангардни технологии”.

Първоначални стъпки

Компаниите трябва първо да разберат къде да прилагат AI. Изследванията показват, че обучението по AI бизнес приложения има по-голяма корелация с успеха, отколкото базовото обучение по AI техники.

„Следващото нещо, с което предприятията трябва да се справят, е въпросът с уменията”, отбелязва Менингер. Ако липсва вътрешен AI талант, обърнете се към трети страни, за да намерите квалифицирани ресурси на договорна основа, съветва той.

Следващата стъпка на организациите трябва да бъде проучване на основните доставчици на AIaaS, за да разберат техните услуги, технологии и как те могат да се съгласуват с бизнес целите им. „След като идентифицирате потенциални доставчици, внедрете пилотни проекти с избрани AIaaS решения, за да тествате тяхната ефективност и въздействие върху вашите операции преди пълномащабно внедряване”, казва Долезал.

Всички основни хиперскейлъри, включително Amazon, Google и Microsoft, вече предлагат AIaaS. Същото правят и доставчиците на генеративен AI, като OpenAI и Anthropic. Вендори като SAS, Dataiku и DataRobot също предлагат своите продукти като услуга. Междувременно и основните доставчици на платформи за данни, като Oracle, IBM, Databricks, Snowflake и Teradata, предлагат AI като част от своите платформени услуги.

Предизвикателства

Въпреки че AIaaS предоставя много възможности, той има и някои недостатъци и предизвикателства, с които потенциалните внедрители на технологията трябва да се справят. „Загрижеността за поверителността на данните и сигурността е от първостепенно значение, особено когато използвате доставчик трета страна”, казва Долезал. „Изборът на доставчик със строги стандарти за защита на данните е от съществено значение”.

Ефективният контрол на разходите е предизвикателство за много организации, които възприемат AIaaS. Менингер ги съветва да проверят внимателно ценовите планове и политики на доставчиците, преди да предприемете крачката.

Други потенциални опасения включват нарушения на правата на интелектуална собственост и защита на поверителността. „Няколко доставчици на AIaaS са били изправени пред съдебни дела за предполагаеми нарушения на авторски права, тъй като са използвали съдържание в своя процес на обучение, което не са имали права да използват”, отбелязва Менингер.

Сложността на интеграцията е друг недостатък. „Интегрирането на AIaaS решения със съществуващи системите може да бъде сложно и отнемащо време”, казва Долезал. „Това изисква подробно планиране и изпълнение”.

Както при всяка платформа за изкуствен интелект, винаги има риск от пристрастия и етични проблеми. „Системите с изкуствен интелект могат да наследят отклонения от своите данни за обучение, което води до пристрастно вземане на решения”, предупреждава Долезал. „Следователно етичните проблеми трябва да бъдат разгледани внимателно”.

AIaaS е тук, за да остане, точно както повечето SaaS предложения. „Предприятията трябва да са наясно с потенциалните проблеми, за да могат да работят и да ги избегнат, но е по-вероятно да се сблъскат с проблеми, ако се опитат да направят целия AI стек сами”, заключава Менингер.

Коментар