Електромобилите скоро ще се зареждат за 10 минути

Подобрени батерии и инфраструктура ще облекчат живота на собствениците на електромобили, който сега е вгорчен от бавното зареждане (снимка: CC0 Public Domain)

Електрическите превозни средства скоро ще могат да се презареждат за 10 минути. Поне това обещават компаниите BYD и CATL, които са на прага на пробив в технологията за зареждане на батериите на е-колите.

Пътуването до работното място с електрически превозни средства (EV) отдавна е възпрепятствано от времето за зареждане, което изглежда доста обезсърчаващо, в сравнение с удобството на зареждането на бензиностанции. Разбира се, планирането и оптимизирането на маршрута допринесат за по-дълги пътувания, но този подход може скоро да се окаже остарял.

Китайските гиганти в производството на батерии BYD и CATL са на крачка от пускане на ултра-бързо зареждащи се литиево-железни фосфатни (LFP) батерии, които на теория могат да бъдат напълно заредени само за 10 минути. Разбира се, надграждането на инфраструктурата за зареждане е от решаващо значение в дългосрочен план.

Технологията на батериите претърпява бърза еволюция. През последните години се наблюдават значителни подобрения както в пробега, така и в скоростта на зареждане на електромобилите. Предстоящите батерии на BYD и CATL са поредният опит за революционно съкращаване на времето за зареждане.

Двете компании подготвят дебюта на своите ултра-бързо зареждащи се LFP батерии още до края на тази година, потенциално елиминирайки необходимостта от дълги спирания за зареждане по време на пътувания, отбелязва Gizmochina.

Ключът към бързото зареждане се крие в технологията 6C, с която могат се похвалят както батерийните пакети BYD Blade 2.0, така и CATL Qilin 2.0. С по-прости думи, „6” означава, че коефициентът на зареждане е шест пъти капацитета на батерията. Например, батерия от 100 амперчаса може да бъде заредена с масивен ток от 600 ампера.

Има обаче препятствия за преодоляване. Надграждането на инфраструктурата за зареждане е от решаващо значение за поддържането на тези скорости. Без актуализация на мрежата за зареждане собствениците на новите усъвършенствани батерии няма да могат да се възползват напълно от тяхната технология и ще бъдат ограничени от по-бавни опции за зареждане.

Също така е важно да се има предвид, че батериите не могат да поддържат пикови скорости на зареждане през целия цикъл на зареждане. Можем да очакваме стратегически маркетинг около тези нови батерии, с акцент върху конкретни прозорци за зареждане, като 10% до 80% за 10 минути. 2024 Zeekr 001 с неговата батерия с рейтинг 5C е отличен пример, постигайки 11,5 минути време за зареждане в този диапазон.

Конкретни подробности за предстоящите батерии 6C от BYD и CATL все още не са разкрити. Репортажите обаче предполагат, че съществуващите DC бързи зарядни устройства, предназначени за батерии с 4C (четири пъти скоростта на зареждане в сравнение с капацитета), могат да доставят до 480 kW мощност и максимален ток от 615 ампера.

Постигането на още по-бързо зареждане би наложило увеличаване на напрежението или ампеража (или и двете). Въпреки че е технически осъществимо, оборудването на хиляди DC бързи зарядни устройства с такива висококачествени комунални връзки би изисквало значителни финансови инвестиции.

Напредъкът е в ход, макар и постепенен. В Китай бяха пуснати първите 600 kW бързи зарядни устройства от Huawei по-рано тази година. Освен това Li Auto, производителят зад минивана Mega, способен да измине 310 мили с 10-минутно зареждане, планира да инсталира пет хиляди 5C-съвместими бързи зарядни устройства до следващата година.

За сравнение, мрежата Supercharger на Tesla, доминиращата DC мрежа за бързо зареждане в САЩ, предлага до 250 kW мощност от своите V3 сергии. Има място за подобрение, както се вижда от други доставчици в САЩ. Electrify America предлага до 350 kW, а центърът на Gravity Charging в Ню Йорк може да се похвали с впечатляващите 500 kW на свързано EV.

Бъдещето на EV изглежда се движи към все по-кратки времена за зареждане. Въпреки че надстройките на инфраструктурата и техническите препятствия остават, напредъкът на BYD, CATL и други играчи в областта на технологиите за батерии проправя пътя за по-удобно и ефективно изживяване за собствениците на електрически превозни средства.

Коментар