Какво би станало, ако вашата електрическа кола можеше да направи нещо повече от това просто да ви откарва до различни места (и ви кара да плащате малко повече за електричество)? Чрез внедряването на V2G електрическите превозни средства могат да бъдат полезни по повече начини, отколкото изглежда на пръв поглед.
Мнозина казват, че електрическите превозни средства представляват значителна заплаха за електрическата мрежа. Критиците често повтарят, че остарелите и неадекватни захранващи мрежи ще се „огънат“ при голямото търсене, което идва от зареждането на батериите на ЕПС. Но с прилагането на технология, наречена „превозно средство към мрежа“ – накратко V2G, гъвкавостта и надеждността на мрежата могат да бъдат значително подобрени.
Какво е V2G
V2G означава, че електрическа кола с възможности за двупосочно зареждане може да функционира като система за съхранение на електроенергия от мрежата, както и да прехвърля ток обратно към мрежата. Просто казано, след като автомобилът е свързан към зарядно устройство, той може да служи като мобилна батерия: източник на енергия, доставящ ток към мрежата по време на пиково търсене, балансирайки нуждите от устойчива енергия.
Това е малко по-различно от V2H (т.е. прехвърляне на електроенергия от превозно средство към дома), както и V2L (превозно средство към друг товар), които се фокусират съответно върху захранването на дома или пък захранването на инструменти, електрически велосипеди и уреди. И двете алтернативи осигуряват резервно захранване директно на домакинството, вместо да подават излишната енергия обратно в мрежата.
Въпреки че има много технологии за прехвърляне на тока от батерията на превозното средство до всякакви други потребители, V2G се откроява със способността си да прави нещо важно – балансиране на електроенергийната мрежа. Благодарение на това технологията може и да носи печалба на собствениците си.
Защо е важно
Да се предвиди кога възобновяемата енергия ще бъде достъпна за мрежата не е лесна задача. И слънцето, и вятърът са непостоянни източници. Това налага по-високи изисквания към нашата енергийна инфраструктура.
V2G предлага проста идея – да се разпредели търсенето и предлагането между хората, когато се нуждаят от мощност за задвижване и когато е необходима енергия в мрежата.
Използването на паркираните електромобили за съхранение на енергия е ефективен начин за подпомагане мрежата. Ако собствениците на електромобили, например, зареждат превозните си средства през редовното работно време (когато обикновено има много слънчева и вятърна енергия, която се подава към мрежата), те могат да осигурят електроенергия на общността, когато хората се приберат по домовете си търсенето скочи.
Според скорошно проучване, би било достатъчно 30 процента от собствениците на електромобили по света да се включат в програми V2G, за да се отговори на търсенето на съхранение на електроенергия до 2030 г.
Какви са предимствата на V2G
Освен че помага за посрещане на нарастващото търсене на електроенергия, технологията V2G носи и няколко други съществени предимства.
За комуналните дружества V2G предлага икономичен начин за посрещане на нарастващите енергийни нужди, като същевременно използва по-добре възобновяеми енергийни източници. Това означава по-евтини и по-надеждни електроенергийни услуги за гражданите.
Освен това, от гледна точка на гражданите, V2G може да субсидира разходите за притежаване на електромобил. Като продават електроенергия обратно към мрежата в пиковите часове, собствениците на електромобили могат не само да улеснят прехода към зелена енергийна инфраструктура, но да изкарат печалба от батериите на своите превозни средства.
Разбира се, промяната на енергийната инфраструктура няма да стане за един ден. Технологията V2G все още е в ранна фаза на развитие и станциите за зареждане трябва да бъдат подготвени със софтуер, който комуникира с централната мрежа, за да измерва цялостното потребление на системата във всеки момент.
Самите производители на електромобили на свой ред трябва да увеличат внедряването на възможности за двупосочно зареждане в превозните средства, които предлагат на пазара, тъй като в момента не всички електромобили са оборудвани с такова.