Въпреки активното разширяване на дейността си в нови посоки дистрибуторът Асбис България няма да загърби т. нар. компонентен бизнес и ще продължи да го развива като едно от четирите си основни направления. 2009 бе тежка за компанията, но мениджърите са оптимистични, когато става дума за обозримото бъдеще.
До неотдавна Асбис БГ беше концентриран основно в бизнеса с компоненти, но това бе една от продуктовите линии, които най-силно пострадаха в периода на кризата, казва Митко Топалов, регионален директор на Асбис за България, Македония, Румъния и Сърбия. Ударът в тази ниша бе двоен.
От една страна, повлия общото забавяне на икономиката и спадът на продажбите. От друга страна, настъплението на мобилните компютри доведе до загърбване на настолните системи, съответно и нуждата от компоненти за тях.
Трети фактор е сивият пазар. „След влизането ни в ЕС сивата икономика в нашия бизнес се сви, но кризата го възроди отново“, посочва Топалов.
Може би компонентният бизнес ще стане нишов пазар, смятат в Асбис, но той ще продължи да съществува, а фирмата има много широко портфолио от утвърдени марки, на които може да разчита, вярват мениджърите. Процесори от двата водещи производителя Intel и AMD, твърди дискове от всички реномирани марки и по подобен начин богат избор от всеки вид РС компоненти са налични в продуктовата гама на дистрибутора.
„Хубавото е, че от финансова гледна точка – срокове, складови наличности, кредитни линии и др. – условията, които имаме, са по-добри в този бизнес, отколкото при мобилните компютри“, заключава Топалов.
Умерен оптимизъм за развитието на ИТ бизнеса през 2010 година споделят мениджърите на фирмата. Нови марки мобилни компютри – това е едно от нещата, които по всяка вероятност могат да се очакват от дистрибутора. По отношение на наличните висококласни марки ноутбуци в Асбис БГ са убедени, че има още много място за развитие на партньорствата.
Активно ще се лансират и собствените марки Canyon и Prestigio. И двете са добър „генератор на печалба“за фирмата, според Топалов. „Марките са наши и можем да контролираме крайните цени, печалбата. Можем да си позволим инвестиции. Като цяло това е направление, по което фирмата работи сериозно и ще продължи да развива. Смятаме, че има добри перспективи“.
Най-новото начинание за екипа на Асбис БГ, което започна през 2009 година, а именно бизнесът със софтуер, вече се измерва в три налични марки в портфолиото. Към Microsoft и Касперски, с които дистрибуторът започна софтуерното си разгръщане, вече е налице и марката AVG. Все още това направление се развива трудно, признава регионалният мениджър. В условията на икономическа криза затруднения имат всички софтуерни дистрибутори, а „новаците“ – най-много.
Затруднения има и целият дистрибуторски бранш, след като миналата година регистрира драстичен спад на доставките, невиждан от 18 години, обяви Людмил Стойчев от анализаторската агенция CBN Panoff, Stoycheff & Co. Според CBN, отминалата година се характеризира още с високи обеми на поръчките от световни ИТ компании, несъобразени с пазара, оскъпяване на кредитния ресурс, спад на маржовете, увеличение на просрочени и несъбираеми вземания, ръст на сивия сектор и за първи път – съкращения в сектора.
Асбис България е излъчена от дилърите като дисти-фирма с най-добро обслужване на клиентите си, показва още традиционното проучване на CBN, фокусирано върху дистрибуторския канал.
Налице са няколко проблема във веригата дилър-дистрибутор, откроени на базата на проучването, посочи Стойчев. На първо място е ценообразуването за ритейл веригите (големите търговски вериги), което „удря“ дилърите. Освен него проблеми има и от гледна точка на сервиз и поддръжка, както и складови наличности. В обратната посока – по веригата дистрибутор- дилър най-големи притеснения пораждат закъсненията в плащанията, липсата на лоялност и сивият бизнес.