“Еко” вълна завладява модния подиум

Модната седмица в Ню Йорк вече е на път да очертае новите тенденции от всички изявени дизайнери и ако има едно ясно и недвусмислено послание от всички тях, то е „позеленяването“, предаде GreenTech.bg.

Екологичната мода не е нещо ново. Подиумите вече са виждали какво ли не – като се започне от одеяния от органични материи, което звучи съвсем разумно и логично, и се стигне до бижута от рециклирани метали и дрехи от рециклирани материи. Самият дизайн набляга на представите за устойчивост и социално осъзнаване на еко-каузата.
Зеленият акцент обаче излиза далеч извън материите за одеянията и бижутата на моделите.
На тазгодишната седмица на модата спонсорът Mercedes-Benz си е поставил за задача намаляването на емисиите на въглероден двуокис почти до нула. На пръв поглед мишената изглежда абсурдна – какъв въглероден двуокис от дрехи и бижута? Много от шоутата в рамките на модната седмица се провеждат в големи палати, чиито сцени изискват мощно осветление – консуматор на електроенергия – а също и сериозно отопление. „Модата използва много гориво и топлина“, казва Ферн Малис, старши вицепрезидент на IMG Fashion, организатор на шоуто.
Градската управа на Ню Йорк и компанията Aveda, производител на козметика за коса и кожа, пък са се съюзили с цел намаляването на консумацията на бутилирана вода. Вместо това те разполагат машини за наливна вода за всички участници в модната седмица.
Някои наблюдатели отбелязват, че „позеленяването“ на седмицата на модата не е само моментно явление, опит за самореклама или себичен интерес. Темата за устойчивото развитие е действително важна за всички, смята Пати Пао, основател на нюйоркската изследователска агенция Pao Principle. Според Пати, модната индустрия наистина е приела каузата присърце и я популяризира сериозно.
Някои гости на изложението предлагат поканите за шумното светско събитие вече да се разпращат по електронна поща, а не по конвенционалната хартиена. Видимо организаторите имат какво още да направят за озеленяването на седмицата на модата.
Други гости отиват още по-далеч в еко-каузата, като отказват да вземат подаръците, осигурени от спонсора за всички участници. Този сезон организаторите са подготвили чанта със сувенири: ключодържател, мини-шишенце с ром, няколко бисквитки, ютия, калъф за костюм, слушалки, шишенце течност за почистване на носа (да, и такова чудо има!) и комплект за премахване на петна от дрехи. Мнозина гости обаче отказват да вземат подаръците. Мотивът им е, че са наясно, че нямат какво да ги правят и в крайна сметка голяма част от джунджуриите ще намерят края си в кофата за боклук.

Коментар