Пауза за цигара, взета от инженер на един от големите африкански доставчици, остави почти всички страни на юг от Сахара без интернет. Това е инцидент отпреди години, който едва сега става публично достояние. В опит да изпуши бързо цигара в компанията на колеги, инженерът прави злощастна грешка, която засяга милиони хора.
Пристрастяването към цигарите може да навреди не само на самия пушач и на околните, които са принудени да дишат дима, но, оказва се, и на милиони хора, живеещи в различни страни на един и същи континент. Заради навика за пушене на инженер от голям интернет доставчик, опериращ в Южна Африка, милиони жители на страните от Субсахара остават без достъп до интернет, съобщи The Register.
Изданието не посочва името на доставчика, нито датата на повредата, нито дори държавата, в която е работил доставчикът. Но историята за случилото се е разказана директно от самия инженер, който е работил за африканския доставчик „преди няколко десетилетия” и е направил голяма грешка в работата си, поради страстта към цигарите.
Въпросният доставчик е един от най-големите в Африка, тъй като неговите DNS сървъри са били приоритетни за хиляди домейни, включително домейни от първо ниво както в Южна, така и в Северна Африка.
Малка грешка с големи щети
Специалистът, когото публикацията представя като Пейтън, е изпълнявал ролята на „основен инженер”, тоест бил е на много отговорна и важна позиция. Отговорностите на Пейтън включвали поддържане на списъци за контрол на достъпа (ACL), които определят кои потребители и домейни имат достъп до определени мрежови ресурси.
Доставчикът, за който е работил Пейтън, има обширни и сложни ACL, поради мащаба на своите операции. Те контролират не само мрежовите блокове за клиентите на доставчика, но и вътрешната му инфраструктура, включително DNS сървърите.
Един ден Пейтън получава задача от ръководството да направи някои промени в ACL. Той описва тази задача като проста, но, бързайки, от нищо успява да развали всичко.
По време на изпълнение на задачата, колегите на Пейтън го приканват да подиша чист въздух и да изпуши една цигара. Пейтън бърза със задачата, за да не кара колегите си да го чакат и да има повече време за почивка. Това обаче е неговата фатална грешка.
Хаосът настъпи незабелязано
След почивката Пейтън се връща в офиса, където по време на отсъствието му всичко се променя до неузнаваемост. Той описва случващото се около него като „пандемия и хаос”. Кол центърът е затрупан от обаждания от ядосани клиенти, поради това, което се оказва най-голямото прекъсване на интернет в Африка.
От инцидента се възползват някои шегаджии, които влошават още повече ситуацията. Те се обаждат в местна новинарска служба и, представяйки се за хакери, казват, че са отговорни за прекъсванията на интернет. Медията публикува тази информация и към действителните технически проблеми на доставчика се добавя главоболие за киберсигурността, с което шефовете на Пейтън трябва бързо да се справят и в мащаб от няколко държави наведнъж.
Една цигара – тон проблеми
Много бързо става ясно, че всъщност няма хакерство, нито е имало хакери – никой не е нарушил периметъра за сигурност на доставчика. Но, както пише The Register, това едва ли може по някакъв начин да спаси репутацията на доставчика, като се има предвид мащабът на провала и истинската му причина.
Когато прави промени в списъците на ACL, Пейтън, поради бързината и желанието си бързо да си вземе пауза за цигара, изтрива част от информацията от тях без да забележи. Резултатът е, че жителите на повечето страни на юг от Сахара остават без достъп до интернет.
Пейтън възстановява всички ACL и интернет в Южна Африка започва да работи отново. Публикацията за инцидента не разкрива нито времето на възстановяването, нито последствията от действията на Пейтън както за самия него, така и за доставчика, за който е работил.
Когато стабилният интернет е лукс
Жителите на африканските страни често се сблъскват с мащабни прекъсвания в интернет, а грешките на доставчиците не винаги са причина за това.
През лятото на 2010 г. източноафриканската интернет магистрала, която по това време беше на около година и половина, започна да се проваля. Доставчици от всякакъв мащаб, работещи в страни от Източна Африка, регистрираха неудачи в предаването на данни.
Няколко дни по-късно мащабът на проблема нарасна толкова, че почти всички потребители на тези доставчици загубиха достъп до интернет. Причината, както се оказа впоследствие, беше мащабна повреда на сегмент от главния подводен кабел на дълбочина 4,7 км.
През март 2024 г. южноафриканците изпаднаха в подобна ситуация. Те останаха без интернет, поради повреда на най-малко четири подводни кабела, разположени край западния бряг на Африка.
По-късно, поради същата причина, интернет временно изчезна в Кения, Гана, Камерун, Либерия, Нигер, Бенин, Нигерия, Буркина Фасо и Кот д’Ивоар. Дори няколко държави, разположени в Азия и Европа, по-специално Индия и Обединеното кралство, бяха засегнати от инцидента.