Apple и големите комисионни: недоволство в ЕС

Новите условия на Apple за разработчиците на приложения пак търпят критика
(снимка: CC0 Public Domain)

Apple отново е под обстрел в Европейския съюз. Новите условия за разработчиците на мобилни приложения за iOS предизвикаха критики от участниците на пазара. Това е война, която не стихва.

Spotify и други компании критикуват актуализираните условия на Apple за разработчици в ЕС, считайки ги за несъвместими с изискванията на Закона за цифровите пазари (DMA).

Както е известно, DMA задължава големите технологични платформи да гарантират честна конкуренция, включително като предоставят на разработчиците алтернативни методи за плащане в приложенията.

В началото на годината Европейската комисия определи първите стъпки на Apple за прилагане на DMA като недостатъчни. В отговор американският ИТ гигант представи актуализирани условия, които предлагат на разработчиците три опции:

  • използване на платежната система App Store;
  • свързване на алтернативни платежни системи;
  • поставяне на връзки към външни ресурси.

Новите правила на Apple обаче включват допълнителни такси:

  • 5% за първа продажба на дигитални стоки и услуги в рамките на една година след инсталиране на приложението;
  • 10–20% за магазинни услуги.

С оглед на тези цифри, критиците казват, че комисионните на Apple остават високи. Например, продажбите на приложения се таксуват със 17% (или 10% за членовете на App Store Small Business) плюс 3% такса за обработка на плащането.

Spotify призова Европейската комисия да ускори разследването си, да въведе ежедневни глоби и да наложи правилата на DMA. Сега европейските регулатори ще трябва да преценят дали последните предложения на Apple отговарят на законовите изисквания.

Коментар