Ново проучване определи кои професии вече усещат ползите от изкуствения интелект (AI), по-специално спестяването на време. Професионалистите от сферата на киберсигурността, разработването на продукти, продажбите, техническата поддръжка, маркетинга и връзките с обществеността съобщават за най-голяма ежедневна икономия на време, сочат резултатите от изследването на Microsoft.
Изкуственият интелект вече е реалност на работното място и променя начина, по който работим. Инструментите, които AI предлага, еволюират от средство за подобряване на ефективността до инструмент, който може да подпомага вземането на решения и творческите дейности.
Въпреки че в някои професии въздействието от внедряването на AI в рутинната дейност се усеща по-бавно, проучването на Microsoft показва кои професии вече извличат ползи от използване на изкуствения интелект. AI ускорява, улеснява и подобрява работата в тези професии.
Степента на подобрение се определя главно от две неща — вида на работа и количеството данни, които служителите използват. Дейности, които включват използване на големи обеми данни, като например анализиране на информация за клиенти, отбелязват най-голямо подобрение, благодарение на AI.
Служителите, работещи в сферата на киберсигурността, разработването на продукти, продажбите, техническата поддръжка, маркетинга и връзките с обществеността, са първите, които се убеждават в способността на AI да подобри ежедневната им работа. Изкуственият интелект им предоставя възможности за иновации, намалява повтарящите се задачи и позволява вземане на по-информирани и следователно по-бързи решения.
Киберсигурност
Съвременните нарастващи киберзаплахи изискват постоянно внимание и бърза реакция. Изкуственият интелект помага, като анализира големи обеми от данни, разпознава модели и идентифицира проблеми в реално време. Това позволява на специалистите по ИТ и киберсигурност да се съсредоточат върху планирането и по-бързото реагиране на заплахите. AI може също така да автоматизира задачи като наблюдение на заплахите и справяне с първични инциденти, освобождавайки експертите за по-сложни разследвания и решения.
Продажби
В сферата на продажбите изграждането на силни взаимоотношения и сключването на сделки са от ключово значение за успеха. AI трансформира продажбите чрез бърз анализ на данните на клиентите и персонализиране на имейлите. Това помага на търговските представители да се съсредоточат върху ключови задачи и да отделят повече време за изграждане на взаимоотношения с потенциалните клиенти.
Обслужване на клиенти
Служителите в сферата на обслужването на клиенти използват AI, за да рационализират взаимодействията, да разрешават запитвания по-ефективно и да подобрят цялостната удовлетвореност на клиентите. Предприятията, които са внедрили чатботове с изкуствен интелект, споделят, че се справят ефективно с рутинни запитвания, като освобождават служителите за работа по по-сложни случаи.
Маркетинг и връзки с обществеността
В областта на маркетинга и връзките с обществеността AI помага да се идентифицират нови тенденции и възможности чрез анализиране на големи обеми данни. Той може да ускори изпълнението на задачи като проверка на тенденциите в сферата на SEO оптимизацията, изготвяне на съдържание, извършване на пазарни проучвания и планиране на пускането на продукти на пазара.
AI също така показва как съдържанието се приема в медиите, като спестява време и позволява на специалистите по връзки с обществеността да се съсредоточат върху творческата си работа, гарантирайки емоционална близост между крайния продукт и човешките възприятия.
Влияние на AI върху пазара на труда
Използването на генеративен изкуствен интелект (GenAI) се е удвоило през последната година, като трима от всеки четирима души вече използват AI на работното си място, според доклада Work Trend Index Report, изготвен съвместно от Microsoft и LinkedIn.
Индексът на тенденциите в сферата на труда също така е в синхрон с тенденцията в LinkedIn, която сочи, че броят на членовете на платформата в световен мащаб, които са добавили умения за работа с изкуствен интелект като ChatGPT и Copilot в своите профили, нараства 142 пъти.
Повече от половината от анкетираните млади хора заявяват, че новите технологии са от съществено значение за решенията им за кариера, което показва, че уменията и достъпът до AI ще бъдат от съществено значение за привличането и задържането на най-добрите таланти в близко бъдеще.
Въпреки че 79 % от ръководителите признават значението на AI за бизнеса, а 66% от тях твърдят, че не биха наели човек без умения в областта на изкуствения интелект, в голяма част от организациите все още липсват официални стратегии за AI, което означава, че служителите използват свои собствени инструменти за AI на работното място.
“От решаващо значение е компаниите да внедрят стандартизирани и готови за предприятията инструменти за изкуствен интелект, както и да осигурят цялостно обучение, за да гарантират едновременно сигурно и ефективно неговото използване”, каза по този повод Калин Димчев, мениджър на Microsoft за регион „Адриатикс” и България.
Ползи няма. Има съкращения.