Oracle ERP разпредели милиарди в грешна година

Облачната ERP на Oracle продължава да причинява смущения във финансовото управление и операции на градския съвет на Бирмингам (снимка: CC0 Public Domain)

Финансовата система на Oracle, въведена в градския съвет на Бирмингам, разпредели £2 милиарда  в брой ($2,65 милиарда) в грешна финансова година. Служителите в публичния сектор трябваше да правят корекциите ръчно.

Най-големият местен орган в Европа фактически фалира от комбинация от самопричиненото разхвърляно внедряване на ERP и исторически претенции за равно заплащане, отбелязва The Register в публикация за софтуерния инцидент.

В последния си доклад до Одитната комисия на съвета външният одитор Grant Thornton разкри, че облачната Fusion ERP система на Oracle, която не успя да създаде подлежащи на одит отчети от внедряването ѝ през 2022 г., продължава да причинява смущения във финансовото управление и операции на съвета.

Одиторите откриха значителни рискове при управлението на паричните средства през последните финансови години. Така например, паричните разпределения, публикувани в Oracle, бяха записани като транзакция в същия ден.

„Ако транзакцията, за която се отнася [паричното разпределение], е от предходната година, това означава, че осчетоводяването на парични средства е в грешната година и счетоводните записи ще бъдат неправилни. През [финансовата година] 23/24, £2 милиарда в транзакции са публикувани в грешна година, което изисква ръчно коригиране”, се казва в доклада.

По-рано The Register съобщи, че очакваните разходи за проекта по внедряване на Oracle ERP са се увеличили „като гъби” от около £20 милиона ($26,5 милиона) до около £131 милиона ($173 милиона).

Въпреки „червените” предупреждения за проекта, съветът на Бирмингам започна да работи с Oracle като замяна на остарялата финансова система SAP, която беше силно персонализиран софтуер от 1999 г. Новата система тръгна с модификации и се появиха проблеми. Съветът сега планира да въведе отново “готова” версия на Oracle, докато прави всичко възможно да поправи текущата система.

В последния си доклад одиторите подчертаха стремежа за запазване на умения и знания по отношение на първоначалното внедряване. „От началото на проекта има значително текучество на персонал”, разкрива докладът. „От сегашния персонал никой не е участвал в първоначалното внедряване. Настоящият фокус на съвета е върху решаването на нововъзникващи проблеми, вместо да се занимава с предишните проблеми”.

„Градският съвет на Бирмингам имаше голям екип, поддържащ SAP. Текущият размер на екипа на Oracle се променя, тъй като [съветът] не е сигурен как изглежда стабилно решение на Oracle и следователно от какъв вид поддръжка ще се нуждае”, допълват одиторите.

The Register вече обърна внимание, че функциите за сигурност и одит в системата на Oracle първоначално не са били внедрени, оставяйки я неспособна да открие потенциални измами за около 18 месеца. По-рано съветът обяви, че планира да започне да работи с повторното внедряване на Oracle през 2026 г.

Коментар