Къде в Европа е най-евтино зареждането на е-кола?

Различията в цените за зареждане на електромобили в Европа се дължат на няколко фактора, включително източника на електроенергията (снимка: CC0 Public Domain)

Къде в Европа е най-евтино да заредиш електрическата си кола, ако си потеглил на път и си далеч от дома? Фаворит е скандинавска държава, а България попада сред сред 10-те страни от ЕС, където зареждането на електромобил е най-изгодно.

Данни от Европейската обсерватория за алтернативни горива (EAFO) разкриват, че Исландия и Португалия са най-евтините места в Европа за зареждане на електромобил, когато сме далеч от дома. Норвегия и Словения пък са най-скъпите.

Франция и Германия, две от най-големите икономики на континента, са сред редица страни, включително Хърватия, Италия, Дания и Швеция, чиито тарифи за зареждане на е-коли са около средните за Европа.

За да се стандартизира изследването, изчисленията са базирани на типична сесия за бързо презареждане с постоянен ток за Tesla Model 3, второто най-популярно електрическо превозно средство в Европа след Tesla Model Y. Изследователите на лабораторията са приложили 25-минутно време за зареждане, за да генерират 10% до 80% заряд на батерията, използвайки обществени точки за зареждане, а данните за цените са получени директно от операторите на станциите за зареждане.

Исландия е най-евтиното място за зареждане

Исландия е класирана като най-евтиното място в Европа за зареждане на Tesla Model Y при цена от 2,89 евро на 100 км. Следва я Португалия, където шофьорите трябва да отделят 3,18 евро, за да изминат същото разстояние. Финландия е поставена на трето място, като шофьорите плащат 4,63 евро за бързо зареждане с постоянен ток.

Въпреки че е малък като обем, исландският автомобилен пазар е силен откъм навлизане на електромобили, особено в столицата Рейкявик. Местните изобилни възобновяеми енергийни ресурси спомогнаха за намаляване на цената на зареждане на електромобили.

Норвегия пък се оказва най-скъпото място в Европа до момента, като таксата за изминаване на 100 км е около шест пъти по-висока, отколкото в Исландия: 18,93 евро. Словения е втората най-скъпа страна с такса от 17,02 евро.

Цените варират значително из Южна Европа, като Испания е най-евтината със 7,11 евро – след Португалия. България (7,34 евро), Италия (9,12 евро), Гърция (9,83 евро), Малта (9,83 евро) и Кипър (9,83 евро) са в рамките на 2-3 евро от средното за региона.

Германия и Франция са сред редицата страни от Северна и Централна Европа, чиито тарифи се движат около 7-10 евро. Естония и Германия са най-скъпите нации в групата с такси от €9,99 и €8,93 на 100 км, следвани плътно от Дания с €8,81.

Шофьорите, пътуващи във Франция, трябва да плащат 7,26 евро, малко по-малко от своите съседи отвъд Ламанша – в Обединеното кралство шофьорите на електромобили биват таксувани по 7,79 евро. В Австрия таксата е 7,88 евро.

Икономисти смятат, че различията в разходите за таксуване в Европа могат да се дължат на няколко фактора, включително източника на електроенергия, данъците и правителствените политики. Страните с изобилие от възобновяеми ресурси обикновено имат по-ниски разходи, тъй като са по-малко зависими от вносни изкопаеми горива. Обратно, страни с високи данъци, такси за мрежата или разчитащи на скъп внос, като Дания и Германия, имат по-високи цени.

Повече обществени станции за зареждане

Нидерландия е водеща в Европа с повече от 154 000 обществени станции за зареждане на електромобили, което отразява силния ангажимент на нацията за възприемане на е-колите и желанието ѝ да инвестира в жизненоважна инфраструктура за тяхното обслужване.

Германия и Франция също имат широки обществени мрежи за зареждане на електромобили. И двете страни разполагат с повече от 125 000 обществени точки за зареждане. Германия е на второ място след Холандия със 130 828 точки, докато Франция е на трето място със 127 530, според данни на лабораторията.

Коментар