Европейските политици затъват все по-дълбоко в дебатите си около бъдещето на автомобилната индустрия. Новите регулации за чистотата на въздуха, натискът от страна на китайските производители и многогодишният спор за тоталното премахване на ДВГ колите са в основата на дискусиите, които нерядко водят към задънена улица.
Дебат в Европейския парламент във вторник относно „кризата”, пред която е изправена европейската автомобилна индустрия, показа, че Европейската комисия защитава фактическата забрана на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. Разделението между евродепутатите обаче става все по-остро.
Заложените цели за опазване на климата „създадоха сигурност за производителите и инвеститорите”, каза комисарят по икономиката Валдис Домбровскис пред евродепутатите в Страсбург. „Също така заложените цели предоставиха достатъчно време за планиране на справедлив преход.”
Той обаче призна, че разгръщането на инфраструктура от точки за зареждане на електромобили вкрайна сметка е твърде „неравномерно”. „Съществува спешна необходимост от разширяване и равномерно разпределение на инфраструктурата за зареждане, за да се създаде предпоставка за очаквания скок в навлизането на електрически превозни средства във всички държави-членки на ЕС.”
„Трансформацията не работи”, категоричен бе Йенс Гизеке, ръководител на транспортната политика на дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП). Европа не беше подготвена за прехода и й липсва „необходимата инфраструктура за електрически превозни средства”, каза германският депутат.
Всичко това не вещае нищо добро на фона на задаващия се краен срок за междинната цел за намаляване на средните емисии на CO2 от автомобилите, посочи Гизеке. Производителите на автомобили са далеч от целта и са изправени пред милиарди евро глоби, ако не променят радикално портфолиото си до края на 2025 г. „Автомобилната индустрия е в огромна криза. Законодателната рамка е твърде тясна и негъвкава. Последствията са драматични”.
Фокусирането само и единствено върху електрическите превозни средства е задънена улица, настоява немският представител, подкрепен от други евродепутати от ЕНП и партии по-вдясно.
През 2023 г. в ЕС, Норвегия и Исландия са продадени 10,7 милиона пътнически автомобила със средно 106,6 gгр.CO2 емисии на километър при тестови условия, според предварителните данни, публикувани през юни от Европейската агенция за околна среда. Това е доволно под текущото ограничение от 115,1 гр. – но цифрата ще се затегне до 93,6 гр. през следващата година съгласно законодателството, което е в сила от 2019 г.
Всъщност, тъй като производителите на автомобили са изправени пред санкция от 95 евро на продадено превозно средство за всеки грам, с който средната стойност на техния автопарк надвишава лимита, миналогодишните данни за продажбите и емисиите биха се превърнали в глоба от над 13 милиарда евро в цялата индустрия през 2025 г. Сходна е ситуацията и при автомобилите тип ван и това вероятно ще добави още няколко милиарда към общата сума.
За Гизеке решението е в отмяната на забраната за двигатели с вътрешно горене. По този въпрос той отбеляза, че става дума за „старо искане” на германските консерватори в ЕНП. Той също така призова за „по-широк подход” към декарбонизацията. „Фокусирането върху електрическите превозни средства е задънена улица. Имаме нужда от широка комбинация от технологии. Трябва също да вземем предвид и климатично-неутралните горива”, каза евродепутатът.
На фона на тази сложна ситуация китайската инвазия допълнително нагнетява напрежението. Мохамед Чахим от лявоцентристката група на социалистите и демократите предупреди, че Китай „изпреварва” ЕС в развитието на индустрията за електрически превозни средства. Сега европейските производители имат разходи за енергия и суровини, които са с около 30% по-високи от азиатския конкурент.
„Китайските електрически автомобили са значително по-евтини – те са поели водещата роля в тази технология”, предупреди холандският депутат. Но той твърди, че решението не е да се изоставят целите на политиката за климата. „Компаниите и колегите, които лобират за забавяне и отмяна на законодателството, мислят само за краткосрочната печалба, а не за бъдещето за работниците – и, което е по-важно, за европейските потребители”, каза Чахим.
Дебатът на политиците така и не успява да намери решение на тази дилема. Мнозина евродепутати се признаха, че ЕС на практика предизвика търговска война око за око, зъб за зъб”, като наложи мита върху вноса на китайски електрически превозни средства.
Китайската индустрия се радва на напредък „по отношение на батерии, софтуер, информационно-развлекателни системи”, предупреди Домбровскис във встъпителните си бележки. „Има глобална надпревара за нулевовъглеродни технологии”. „Европа не може да си позволи да изостане и да загуби конкурентното си предимство в тази надпревара”, предупреди комисарят.
Докато от “комисията” се чудят какви спънки и забрани да измислят, китайците инвестират държавни пари в технологичното развитие на техните си фирми. В ЕУ същите са просто дойни крави и вечно виновни…
Подобна е ситуацията в САЩ с огромите държавни инвестиционни пакети за климатично неутрални технологии.
Подобна идеологична но с нищо неподкрепена (освен със забрани и глоби) стратегия води само до тотална катстрофа.