Индия развива ИТ индустрия с протекционизъм

Индийското правителство ограничи вноса на компютри в страната, за да насърчи местното производство (снимка: CC0 Public Domain)

Стимулирането на местното производство на смартфони чрез защитни тарифи проработи в Индия, а местните власти се стремят да възпроизведат този опит и в други пазарни ниши, вкл. таблети, настолни персонални компютри (PC) и лаптопи.

Ограничения за внос на изброените продукти в страната трябваше да влязат в сила миналата година, но прилагането им се сблъска със сериозни пречки. Западни компании и американските власти оказаха натиск, което доведе до спиране на редица инициативи и проекти. Но в крайна сметка това се случи.

Защита на вътрешния пазар от внос

Индия ограничи вноса на лаптопи, таблети и персонални компютри, за да стимулира местното производство, съобщи Ройтерс. Вносът все пак ще бъде разрешен с валиден ограничен лиценз.

През тримесечието април-юни тази година вносът на електроника, включително лаптопи, таблети и компютри, в Индия възлиза на 19,7 милиарда долара, което е увеличение от 6,25% на годишна база.

Според бившия главен изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на информационни технологии (ИТ) Али Джафри, същността на предприетата стъпка е да се подпомогне производството в самата Индия, тъй като страната върви към широкомащабно заместване на вноса.

За да се постигне това, е необходима промяна в системата за икономическо управление: въвежда се проектен подход и се назначават отговорници за изпълнението на конкретни задачи.

Джафри отбеляза, че Индия е приела широкомащабни планове за развитие на инфраструктурата, металургията, машиностроенето, агропромишления сектор, фармацевтиката, електрониката и други икономически направления. Стратегическата цел е страната да се превърне в третата по големина икономика в света до 2030 г.

Индия е най-голямата страна в света по население. През април 2024 г. Фондът на ООН за населението (UNFPA) оцени броя на жителите ѝ на 1,442 млрд. души. Индия изпреварва Китай, който има население от 1,425 млрд. души.

Според Ройтерс, инициативата на правителството за квоти за внос цели да насърчи големи технологични компании като Apple, Dell и Lenovo да изградят свои производствени мощности в страната.

От 2015 г., когато Нарендра Моди стана министър-председател, Индия започна сериозни реформи. През 2019 г. беше приета нова програма за развитие на страната, която предвижда увеличение на брутния вътрешен продукт (БВП) от $2,7 трилиона на $5 трилиона до 2025 г.

Какво показва статистиката за ИТ пазара

Според консултантската фирма Mordor Intelligence, индийският пазар на ИТ хардуер, включително лаптопи, се оценява на близо 20 милиарда долара. Продукти на стойност 5 милиарда долара се произвеждат в страната, а останалите се внасят, главно от Китай. Dell, Acer, Samsung, LG, Panasonic, Apple, Lenovo и HP са някои от ключовите компании, продаващи лаптопи на индийския пазар.

През 2022 г. в Индия са продадени приблизително 14,25 милиона персонални компютри – настолни и лаптопи. Това е увеличение от 0,6% спрямо 2021 г., когато доставките бяха 14,17 милиона единици, по данни на Canalys.

Към края на 2022 г. търсенето на персонални компютри в Индия е намаляло рязко, с прогнозен спад от 26,4%. Въпреки това, като цяло за годината, индустрията показва положителна динамика. Продажбите на настолни компютри са се увеличили с 37% спрямо 2021 г., възлизайки на 3,2 милиона единици. В сегмента на преносимите компютри е отчетен спад от 7% – до 11 млн. броя.

В доклада си Canalys твърди, че в потребителския сегмент търсенето е намаляло към края на 2022 г. Търговският сектор продължава да се бори с проблеми с веригата за доставки. Индустрията е отрицателно повлияна от макроикономически трудности, включително висока инфлация и рецесия.

Най-големият играч на индийския компютърен пазар през 2022 г. е HP с дял от 31,6% и приблизително 4,5 милиона доставени настолни РС и лаптопи. Lenovo е на второ място с 19,8% и доставки на 2,82 милиона компютъра. Челната тройка затваря Dell съответно с 14,3% дял и 2,04 милиона РС.

Следват Acer и Asus, чиито дялове са съответно 10,5% и 7%, а продажбите им – 1,5 милиона и 992 хиляди броя РС. Всички други доставчици колективно контролират приблизително 16,9% от компютърния пазар в Индия.

Американски инвестиции

AMD обяви през лятото на 2023 г., че ще инвестира около 400 милиона долара в Индия през следващите пет години. Това стана с изявление на техническият директор Марк Пейпърмастър на годишна конференция за полупроводници.

Компанията вече има повече от 6,5 хиляди служители в страната, а новият кампус ще увеличи броя на офисите ѝ в Индия до 10. Чиповете на AMD се използват в широк спектър от устройства – от персонални компютри до центрове за данни.

Въпреки че закъсня, правителството на Индия се опитва да привлече инвестиции в зараждащия се полупроводников сектор, за да утвърди репутацията на страната като център за производство на чипове.

AMD работи върху чип с изкуствен интелект (AI), който ще се конкурира с пазарния лидер Nvidia. За разлика от основния си конкурент Intel, AMD възлага производството на своите чипове на т.нар. “трети страни” като тайванската TSMC – най-големия производител на чипове по договор в света.

TSMC и Samsung от Южна Корея са сред малкото елитни производители в света, които са усвоили усъвършенстваните технологични процеси за чипове. Това са технологии, за които много страни се борят, за да избегнат прекъсвания на веригата за доставки, както се случи при пандемията от Ковид.

През 2021 г. Индия обяви програма за стимулиране на производството на чипове на стойност 10 милиарда долара. Но планът изглежда се провали, тъй като никоя компания досега не е успяла да получи разрешение да създаде завод за производство на чипове в страната, което е ключово за амбициите на Моди.

Коментар