Автопилотът се случва: 15 милиона нови коли тази година в Китай

Наличието на автопилот прави новите автомобили по-привлекателни младото поколение шофьори (снимка: CC0 Public Domain)

Масовото навлизане на автомобилите с автопилот изглежда започна. Тази година по пътищата на Китай ще се появят 15 милиона нови коли с основен автопилот, според местна индустриална асоциация. Подобно развитие, с по-бавни или по-бързи темпове, може да се очаква и в останалите региони на света.

Миналата година китайските автомобилни компании са произвели 22,9 милиона пътнически коли, включително хибриди и електрически превозни средства. Тази година, според участниците на пазара, около 15 милиона автомобила, оборудвани с активни системи за подпомагане на водача от второ ниво на автономност според класификацията SAE ще се появят по обществените пътища в Китай.

Този основен автопилот ще пасне дори на автомобили, струващи под 14 000 долара, отбелязват пазарните наблюдатели, на които се позовава публикация по темата в South China Morning Post.

По-ниските цени за усъвършенствани функции за подпомагане на водача ще станат възможни, благодарение на масовото навлизане на колите с автопилот на пазара. Второто ниво на автономност означава, че водачът трябва да държи ръцете си на волана през по-голямата част от пътуването и да не откъсва очи от пътя, но колата ще може автоматично да набира скорост, да забавя и да извършва лесни маневри.

Понастоящем такива функции са налични главно при автомобили, които струват най-малко $20 000 в Китай. Две трети от леките автомобили, продадени в Китай тази година, ще бъдат оборудвани с ниво на автономност 2, според индустриалната асоциация China EV100. Наличието на такава функционалност е нов начин за местните автомобилни производители да привлекат клиенти в невероятно конкурентната среда.

Третото ниво на автономност, според класификацията SAE, позволява на водача да не държи волана, четвъртото вече не изисква постоянно наблюдение на пътните условия, но запазва способността да прехвърля контрола на човек. И накрая, петото ниво лишава водача от обичайните контроли и на практика го превръща в пътник.

Според някои оценки, преминаването към самоуправляващи се камиони в Китай може да спести 250 милиарда долара годишно от заплати на шофьори до 2030 г. Съответно логистичните компании ще могат да спестят повече от доставката на стоки и това значително ще помогне на китайската икономика като цяло.

В сегмента на леките автомобили наличието на автопилот ще повиши привлекателността на новите модели за по-младото поколение китайски шофьори. В битката за китайския пазар местните автомобилни производители ще бъдат принудени да демократизират автопилота.

Цената на набор от оборудване и софтуер за внедряване на съвременни активни функции за подпомагане на водача е спаднала до 1400 долара на автомобил през последните години. Лидар системата струва не повече от 200 долара, докато преди пет години цената ѝ се измерваше в хиляди щатски долари.

Коментар