Промяна в стратегиите: разсъждаващият AI е приоритет

Разсъждаващите AI модели предоставят нови възможности за правене на пари от софтуер
(снимка: CC0 Public Domain)

Най-големите ИТ компании ще увеличат годишните си разходи за AI технологии – общо те ще надхвърлят 500 милиарда долара през следващото десетилетие. Една от причините за ръста на инвестициите в AI ще бъде новият подход към разработките на китайската компания DeepSeek и американската OpenAI.

Група от хиперскейлъри, включително Microsoft, Amazon и Meta, са готови да похарчат $371 милиарда за центрове за данни и AI изчисления през 2025 г., което е с 44% повече от предходната година. До 2032 г. разходите ще нараснат до $525 милиарда, по-бързо от очакванията на Bloomberg Intelligence преди продуктите на DeepSeek да се появят на сцената.

Доскоро повечето инвестиции в AI отиваха в центрове за данни и чипове, използвани за обучение или разработване на нови, все по-големи AI модели. Сега компаниите възнамеряват да харчат повече за изводи. Промяната в стратегията се ускори с пускането на „разсъждаващи” модели от OpenAI и DeepSeek. Тези системи отнемат повече време, за да отговорят на потребителски заявки и изискват повече ресурси за изводи.

Изненадващият успех на DeepSeek, за която се твърди, че е създала изключително евтин и конкурентен модел наравно със съвременните западни конкуренти (с някои уговорки), повдигна въпроси относно ефективността на инвестициите в САЩ. Експертите преценяват дали си е струвало инвестирането на огромни суми в модернизацията на моделите. Някои компании вече са започнали да прилагат ефективни LLM, работещи на сравнително малък брой ускорители.

Според Блумбърг, разсъждаващите AI модели предоставят нови възможности за правене на пари от софтуер и са потенциално по-скъпи за изводи, отколкото за обучение. Това вероятно ще доведе до увеличени инвестиции в новата концепция и в AI като цяло.

Ръстът на капиталовите разходи за AI обучение може да бъде значително по-бавен от предишните прогнози. Огромното внимание, което DeepSeek привлече, вероятно ще накара технологичните фирми да увеличат инвестициите си в изводи – очаква се те да се превърнат в най-бързо развиващия се сегмент на генеративния AI пазар. Подобна прогноза направиха анализаторите от Omdia.

Докато разходите за задачи, свързани с обучението, вероятно ще съставляват повече от 40% от разходите за AI на хиперскейлърите тази година, сегментът ще се свие до само 14% до 2032 г., според прогнозата. През същата година инвестициите, свързани със заключения, биха могли да представляват около половината от всички разходи за AI.

Блумбърг подчертава, че Google има най-добра позиция сред хиперскейлърите. Компанията разполага със собствен TPU, който може да се използва както за обучение, така и за изводи. Други компании, като Microsoft и Meta, са силно зависими от Nvidia и може да не са толкова гъвкави в надпреварата за разсъждаващ AI.

Коментар