Apple се изправя срещу Google на рекламния пазар

Битка на титани се задава на пазара за мобилна реклама. Apple, харизматичната компания от Купертино, отправя предизвикателство към лидера в интернет търсенето Google. В края на седмицата Apple обяви собствена рекламна платформа iAd, с която ще се противопостави на доскорошния си партньор, който все по-уверено налага отворената операционна система Android.

iAd може да се превърне в солиден източник на доходи освен за самата Apple, но и за разработчиците на мобилни приложения. В момента са налице над 50 хиляди развлекателни програми за епълските устройства iPhone, iPod touch и iPad, около 4,3 хиляди игри за конзолите Nintendo DS и 2,5 хиляди за Sony PlayStation Portable (PSP).

В света на персоналните компютри най-доброто място за реклама са резултатите от търсене в интернет. Но потребителите на мобилни приложения прибягват по-рядко до търсене, затова за тях най-подходяща е рекламата в приложения, казва Стив Джобс, CEO на Apple.

Мобилният потребител прекарва средно по 30 минути със своя телефон, сочи статистика на Apple. Ако на мобилните устройства се помести реклама, която се сменя на всеки три минути, то един потребител ще я вижда 10 пъти на ден, а общият брой показвания на 100 милиона устройства ще достигнат 1 милиард.

Това е огромен пазар с невероятни възможности за растеж, смята Джобс, намеквайки с кого ще се конкурира Apple. Все пак той не акцентира само върху количествения параметър. Ръководената от него компания ще се стреми да повиши качеството на рекламата, като я превърне в източник на положителни емоции.

В момента, кликването върху банер затваря мобилното приложение и отваря браузър. Това е неудобно и много потребители се отказват да следват рекламните послания. Платформата iAd ще бъде интегрирана непосредствено в операционната система, като така ще позволи пускане на рекламата от самите приложения.

Новата система променя и подхода към външния вид на рекламата. Ще се използват не просто текстови линкове и графични връзки, а цели приложения. На практика, рекламните приложения ще бъдат вградени в други приложения – например в игри, RSS клиенти и пр. Джобс нарича това нов тип реклама, която няма да отблъсква потребителите и следователно ще струва по-скъпо.

Виждането на Стив Джобс се споделя и от анализаторите. Очевидно е, че пазарът на мобилни телефони е различен от този на персоналните компютри, в частност поведението на потребителите в двата сегмента е различно.

iAd се явява удар, насочен срещу Google, според повечето коментари, съпътстващи появата на новата рекламна платформа. Apple беше инициатор за създаване на операционната система Android, но сега тя му пречи на пазара за мобилни телефони.

Очаква се реакцията на Google по отношение на iAd. Не е изключено компанията да пусне аналогично решение на базата на отворен код. Google има амбиции към пазара на мобилна реклама, който в момента се сравнява с разцвета на интернет.

Миналия ноември Google придоби за $750 милиона една от най-големите в света мрежи за мобилна реклама – AdMob. През седмицата обаче Федералната комисия по търговия на САЩ се обяви за блокиране на сделката, тъй като тя нарушавала свободната конкуренция.

Приходите на Google за 2009 година възлизат на $23,7 милиарда, 97% от които идват от интернет реклама. Придобивайки AdMob, компанията просто ще пусне в действие една готова машина и ще започне да показва реклама в резултатите от интернет търсене на мобилни устройства.

Apple, от своя страна, показва категорично, че иска да контролира пазара на мобилна реклама. Платформата iAd ще работи на нейните сървъри и освен това самата Apple ще се занимава с продажбата на реклама. Разработчиците на приложения ще трябва единствено да добавят рекламната система в своите продукти, за да получават 60% от приходите.

Очаква се Apple да пусне iAd през лятото на настоящата година. Междувременно, Gartner прогнозира, че пазарът на мобилна реклама ще достигне 1,6 милиарда долара през 2010 г.

Коментар