
Бъдещето на електромобилите изглежда доста по-безоблачно с новата батерия на CATL
(снимка: CATL)
Нова супер батерия може да се окаже преломен момент в индустрията на електрическите превозни следства. Тя се зарежда само за пет минути и осигурява пробег от 800 км на електромобилите.
Иновацията идва от китайската компания CATL. Батерията е много гъвкава – може да се монтира в различни електрически превозни средства, като потенциално поддържа над 65 модела от различни производители.
Караш дълго, без да зареждаш
CATL твърди, че е намерила решение на основния проблем на всички съвременни електрически автомобили – бързото разреждане на батерията и много дългото ѝ зареждане. Компанията е създала батерия, която прави точно обратното.
Само пет минути зареждане на подходяща станция са достатъчни за един електромобил с новата батерия да измине 800 км, съобщи за разработката TechSpot. Това е малко по-дълго от пълненето на резервоара с гориво на обикновен ДВГ автомобил.
CATL е водещ китайски разработчик и производител на батерии. Компанията съществува от 2011 г., а към края на 2023 г. има приходи от 56,6 млрд. долара и нетна печалба от 6,2 млрд. долара. Персоналът ѝ наброява повече от 116 хиляди души в началото на 2024 г.
В момента CATL доставя своите батерии на голям брой производители на електрически превозни средства. Въпреки санкциите, наложени от САЩ, в списъка с клиенти на компанията са дори американските автомобилни гиганти General Motors и Tesla.
Второ поколение батерия
Усъвършенстваната батерия на CATL се нарича Shenxing – това е нейното второ поколение. Първата версия на батерията осигурява пробег до 520 км с пет минути зареждане. Този резултат надминава последните постижения на китайския автомобилен гигант BYD, който също разработва електромобили и захранващи елементи за тях.
Първото поколение на Shenxing постави CATL и пред западните конкуренти, включително Tesla и Mercedes-Benz. Второто, по-модерно поколение на Shenxing осигурява пробег от 800 километра с едно зареждане.
Усъвършенстваната батерия Shenxing от второ поколение се зарежда за 5 минути, за да осигури пробег до 800 км на електромобилите с нея (снимка: CATL)
Освен това батерията може да се зарежда много бързо – всяка секунда, в която автомобил с такава батерия е свързан към зарядно устройство, ще му осигури пробег от 2,5 км. Пълното зареждане на батерията отнема около пет минути и половина.
CATL изтъква, че второто поколение на Shenxing не отстъпва на конвенционалните литиеви батерии по отношение на енергийната плътност. Компанията планира да адаптира тази батерия към 67 модела автомобили и дори повече, като това ще се случи през оставащите месеци на 2025 г.
Иновации една след друга
Новата батерия на Shenxing е базирана на литий, докато много производители на автомобили търсят начини да се откажат напълно от такива батерии. Основните им проблеми са прегряването в жегата, бързият спад на заряда в студа и рискът от късо съединение, след което горящата батерия е почти невъзможно да се угаси.
В допълнение към Shenxing 2.0, CATL показа нови натриево-йонни батерии, които заместват лития с натрий. Компанията обяви също нова марка такива батерии – Naxtra.
По план, първите батерии Naxtra трябва да влязат в масово производство през декември 2025 г. CATL обещава, че те ще бъдат много по-устойчиви на студ от литиевите батерии – дори при температури до -40 градуса по Целзий.
Това ги прави особено привлекателни за превозни средства, работещи в студения климат на Северен Китай. Първият клиент за тези батерии ще бъде First Auto Works, компания за камиони, базирана в Чанчун – регион в Китай, известен със суровите си зими.
Първите батерии Naxtra могат да се похвалят с енергийна плътност от 175 Wh на килограм. Това е почти на нивото на масово използваните литиево-железни фосфатни батерии.
Основателят на CATL Робин Зенг казва, че натриево-йонните батерии в крайна сметка могат да заменят до половината литиево-железни фосфатни батерии на пазар, в който компанията доминира в момента.
Батерии, които не експлоадират
След като разкри техническите характеристики на своите нови натриево-йонни батерии, CATL проведе стрес тест върху тях, включително пробиване и разрязване на клетките, което при литиево-йонните батерии причинява експлозия и пожар, изключително труден за гасене.
Най-очевидният пример за това е смартфонът Samsung Galaxy Note 7, който унищожи няколко коли и апартаменти по света и причини наранявания на собствениците си. Виновникът беше лошо проектирана литиева батерия, чиито клетки се повредиха, причинявайки късо съединение и експлозия.
В случая с батериите Naxtra обаче нищо подобно не се случи по време на стрес тестовете, проведени от CATL, което е обещание за така желаната надеждност и безопасност при бъдещата им експлоатация.
Ашколсун!