
Огнеборци от Калифорния станаха свидетели на пускане на вода от автономен хеликоптер Black Hawk (снимка: Sikorsky / Rain)
Автономни техники за потушаване на горски пожари върху пропан и горящи храсти тестват Sikorsky, компания на Lockheed Martin, и Rain, която е специализирана в нововъзникващата индустрия за противопожарни технологии. Решението стъпва на пилотирана система за полетна автономия MATRIX на Sikorsky, в комбинация със софтуера на Rain за планиране на противопожарни мисии.
Извършени в края на април в Южна Калифорния, летателните тестове демонстрират потенциала на технологията за автономно управление, която подпомага както пилотирани, така и безпилотни хеликоптери при откриване и потушаване на пожари в ранен стадий.
Тестовете за автономно потушаване на горски пожари са първите в Калифорния, извършени над активни огнища в терени, податливи на пожари – на надморска височина от 1 006 метра и при пориви на вятъра от около 56 км/ч. Изпитанията са проведени в тясно сътрудничество с пожарникарите от окръг Сан Бернардино – те изградиха и запалиха няколко купчини храсти, които самолетът трябваше да открие и потуши с вода.
Автономният хеликоптер Black Hawk на Sikorsky е оборудван с електронна система за управление на полета (fly-by-wire), автономна навигационна система MATRIX, сателитна връзка за данни и бордови термокамери, както и камери за дневно виждане. MATRIX позволява на операторите да избират между напълно автономен режим и пилотирана операция.
За тестовете по потушаване на пожари Rain надгради системата MATRIX със своята автономна система за мисии, което позволи на наземен оператор да управлява хеликоптера Black Hawk чрез таблет на Rain и да задава конкретни задачи, включително:
- насочване на хеликоптера към водоизточник;
- пълнене на водоноската в режим на виене във въздуха;
- откриване на горяща купчина храсти с помощта на термокамерата на борда;
- определяне на размера на пожара;
- изчисляване на траекторията на полета, скоростта и височината до огнището;
- отчитане на скоростта и посоката на вятъра по време на гасене;
- определяне на точния момент за пускане на водата, за да се постигне желаното покритие.
По време на полет сензорите, монтирани на самолета, определяха географското местоположение на пожара и предаваха видео към командния таблет на наземния оператор за осведомяване за ситуацията и вземане на решения за планиране на мисията.
Пилотите за безопасност на Sikorsky не докосваха контролните уреди, докато хеликоптерът Black Hawk летеше с водоноска Bambi Bucket с капацитет 1 227 литра, прикрепена към въже с дължина 12 метра. Wildfire Water Solutions осигури водоизточника – воден резервоар с капацитет 715 000 литра, инсталиран на по-малко от 1,6 километра от трите съседни огнища на хълмовете.
Екипът демонстрира и преминаването от автономен контрол на летателния апарат към пилотирана операция в зависимост от оперативните и атмосферни условия.
В продължение на две седмици самолетът е летял общо 24 часа в Калифорния. Свидетели на част от тестовете бяха представители на CAL FIRE, пожарната служба на окръг Сан Бернардино, пожарната служба на окръг Ориндж (OCFA) и Горската служба на САЩ.
По време на една от сериите за пускане на вода команден хеликоптер Sikorsky S-76 на OCFA с екипаж работеше заедно с автономния хеликоптер Black Hawk. Съвместните полети демонстрираха комуникационната съвместимост на автономния хеликоптер с пилотиран от човек хеликоптер в една и съща зона за управление на въздушното движение при пожари.