Задават се възрастови ограничения за сваляне на приложения

Корпорациите, поддържащи магазини за приложения, и големите уеб-платформи навлизат в спор кой трябва да проверява възрастта на децата, желаещи да изтеглят различни апликации (снимка: CC0 Public Domain)

Двама американски републикански законодатели разработват нов закон, който ще изисква от магазините за мобилни приложения да проверяват възрастта на всички потребители и да споделят тази информация с разработчиците.

Нов нормативен проект в САЩ, наречен „Закон за отчетност на магазините за приложения“, може да отбележи появата на първото голямо законодателство за защита на децата в онлайн пространството. Той може значително да промени начина, по който потребителите взаимодействат с магазините за приложения. Ако бъде одобрен, законът ще влезе в сила една година след приемането.

Проверка до източника на проблема

Предложеният американски закон би могъл да улесни, на теория, технологичните платформи да предоставят безопасни уеб-преживявания за децата. Но операторите на магазини за приложения и експертите по поверителност отбелязаха, че подходът може да повдигне редица правни и практически въпроси, включително как да се проверява възрастта на младите потребители при липсата на официални документи за самоличност.

Законопроектът, който ще бъде внесен от сенатора Майк Лий от Юта и конгресмена Джон Джеймс от Мичиган, ще изисква от операторите на магазини за приложения с поне 5 милиона потребители да проверяват възрастта на потребителите, когато се регистрират за акаунт, според проекта.

Магазините за приложения ще бъдат задължени да информират разработчиците на приложения за възрастовата категория на потребителя – „малко дете“ под 13 години; „дете“ от 13 до 15 години; „тийнейджър“ от 16 до 17 години или „възрастен“ на 18 или повече години – като същевременно защитават личната им информация. Ще се изисква родителско съгласие, преди непълнолетните да могат да изтеглят ап или да правят покупки чрез него.

Лий заяви, че нормативът цели  да предотврати достъпа на деца до приложения, където биха могли да бъдат изложени на „насилствени и сексуални материали, като същевременно рискуват контакт с онлайн-хищници“. „Нашето законодателство въвежда проверка на възрастта и отчетност до източника на проблема“, каза Лий.

Кой печели и кой губи

Предложението идва в момент, когато законодателите и технологичните платформи са изправени пред натиск да направят интернет по-безопасен, особено за младите потребители.

Приемането му би било голяма победа за компаниите за социални медии, които подкрепиха идеята магазините за приложения да се превърнат в нещо като главен център за проверка на възрастта. По този начин отделните платформи биха могли да предоставят по-безопасни преживявания за младите потребители, без да се налага сами да проверяват възрастта им.

„Родителите искат универсално място, където да се проверява възрастта на детето им и да му се дава разрешение да изтегля приложения по начин, запазващ поверителността. Магазинът за приложения е най-доброто място за това“, заявиха Meta, X и Snap в съвместно изявление след приемането на подобно законодателство в щата Юта.

Apple и Google обаче се противопоставиха на проекта. Това би изисквало от тях да проверяват възрастта на всички потребители. Компаниите заявиха, че магазините за приложения и разработчиците на приложения трябва да споделят отговорността за проверката на възрастта. Те също така настояват данните за възрастта, защитени от поверителността, да се споделят само с платформи, които се нуждаят от тях.

„Въпреки че само малка част от приложенията в App Store може да изискват проверка на възрастта, всички потребители ще трябва да ни предоставят своята чувствителна лична информация – независимо дали действително искат да използват едно от тези ограничени приложения“, заяви още през февруари Apple, която отдавна е поставила поверителността в центъра на своята бизнес-модел. „Това не е в интерес на безопасността или поверителността на потребителите“.

Както Apple, така и Google вече предприемат стъпки за предотвратяване на „нежелано“ съдържание, като например графично насилие или порнография, в своите магазини за приложения. Но много родители и експерти по онлайн безопасност са най-притеснени от масовите приложения за социални медии като Instagram и Facebook, въпреки че в последните години компаниите-разработчици засилиха мерките си за безопасност за младежите.

„Вярваме в споделената отговорност между магазините за приложения и разработчиците и смятаме, че е изключително важно да се защити поверителността на децата и правата на родителите за вземане на решения“, каза говорителят на Google Даниел Коен в изявление. „Ще продължим да работим с лидерите на Конгреса по този важен въпрос“.

Въпроси за поверителността

Притеснителният елемент в новата норма остава защитата на поверителността. Експерти от тази област и специалисти по право вече са изразявали опасения относно подхода за проверка на възрастта в магазините за приложения.

Въпреки че няма да е необходимо потребителите да предоставят информация, за да потвърдят възрастта си, в множество платформи, те все пак ще трябва да предоставят лични данни – вероятно правителствен документ за самоличност или сканиране на лицето си – за да потвърдят възрастта си. И това няма да се отнася само за деца, а за всеки, който използва магазин за приложения, независимо до кои приложения иска да има достъп.

Коментар