TechNews.bg
E-обществоАктуалноНовини

Изкуственият интелект в образованието – ползи и опасения

Творческите професии ще се трансформират, за да работят в синергия с изкуствения интелект (снимка: CC0 Public Domain)

Изкуственият интелект има място в образователния процес, според близо ¾ от родителите и над 80% от учителите, анкетирани в проучване на ARC Academy, проведено съвместно с Blue Point у нас през април 2025 г.

Близо 70% от двете групите – на родителите и на учителите – посочват, че използването на изкуствен интелект в училищното образование ще подобри учебния процес. Проучването доказва, че изкуственият интелект не само променя начина, по който се учи, но и създава нови възможности за креативност и професионално развитие.

Родителите подкрепят новите технологии, когато са в полза за развитието на децата им. Над 80% заявяват, че биха инвестирали в обучение с творческа насоченост, интегриращо изкуствен интелект. Това е ясна индикация, че семействата вярват в силата на креативността, особено когато тя е подкрепена от технологични инструменти и адаптивна среда за учене.

Почти ¾ от родителите и учителите вярват, че творческите професии ще се трансформират, за да работят в синергия с изкуствения интелект.

AI и поколението Z

Учениците припознават изкуствения интелект като инструмент за по-добро учене, като процентът достига 94%. Интересен момент се наблюдава именно при тях. Представителите  на т.нар. Поколение Z (родени между 1995 и 2012) категорично се обединяват около нуждата от създаване на правила за използването му в учебния процес.

Стремежът към създаването на смислени правила, които да се уважат и спазват, е една много категорична и ярка характеристика за това поколение. Като причина може да се посочи създаването на предвидима и сигурна среда, която им позволява да се съсредоточат върху своите интереси.

Поколението Z разглежда изкуствения интелект като естествен партньор в бъдещата си професионална реализация. Почти двама от всеки трима ученици вярват, че хората и изкуственият интелект ще работят съвместно в екип, като технологиите ще поемат рутинното, а хората ще се фокусират върху креативното и човешкото.

Близо 70% от младежите споделят, че изкуственият интелект ги кара да се замислят за бъдещето на професиите и как да се подготвят за тях. Повечето от тях вярват, че ако са добри в това, което правят, той няма да ги измести, а напротив – ще отвори нови възможности. Половината ученици планират реализация в сфери, свързани с творчество, дизайн, писане или визуални медии.

Уменията на бъдещето вече са в полезрението на учениците – те поставят на преден план креативността, гъвкавостта, критичното мислене и уменията за работа с нови технологии като ключови за успешна кариера през следващите 10–20 години.

Промяна в учебния процес и тревоги

Изкуственият интелект променя работния процес и образованието, като хората все по-често прибягват до него като инструмент за по-добро изпълнение на задачи и намиране на информация. Малко над половината от родителите и учителите са на мнение, че изкуственият интелект ще промени обучението в положителна посока.

Всеки четвърти учител все още не използва AI в подготовката си, но повечето от тях планират да започнат. В същото време, над половината преподаватели вече отчитат промяна в начина си на преподаване – те адаптират съдържанието и методите си, вдъхновени от възможностите, които изкуственият интелект предоставя.

Учениците използват най-често изкуствения интелект за търсене на информация по учебните теми и за получаване на обяснения относно труден за тях материал.

Родители и преподаватели се обединяват около мнението, че подходът подпомага учебния процес, но споделят безпокойство от възможността за объркване при учениците и заучаване на грешна информация.

Техните основни притеснения са насочени към превръщането на ученето в пасивен процес, загубата на креативност и развиването на зависимост от технологиите. Тези опасения подчертават необходимостта от възпитание на критическо мислене и умения за самостоятелна оценка на информацията.

Ключови умения

„В свят, в който технологиите се развиват със светкавична скорост, креативността и критичното мислене ще останат ключови умения. Те са в основата на истинската иновация и това, което ни прави уникални като хора – способността да мечтаем, да създаваме и да преоткриваме света около нас”, казва Милин Джалалиев, съосновател на ARC Academy.

Като ключови фактори за образователната подготовката родителите посочват обучението по дигитална и технологична грамотност от ранна възраст, критичното мислене и практическите умения. За преподавателите това са критичното мислене, практическите умения и поемането на преобладаваща менторска роля за учениците.

още от категорията

Изкуственият интелект забавя темпо, трябва ли да се тревожи бизнесът

TechNews.bg

Изкуственият интелект ще направи обучението напълно персонализирано

TechNews.bg

„Глупава идея”: замяна на младши служители с изкуствен интелект

TechNews.bg

Google: изкуственият интелект използва само пет капки вода на заявка

TechNews.bg

Съзнателният изкуствен интелект идва. Защо това е огромен проблем?

TechNews.bg

Може ли изкуственият интелект да управлява всяка маркетингова задача

TechNews.bg

Коментари