
Творческите професии ще се трансформират, за да работят в синергия с изкуствения интелект (снимка: CC0 Public Domain)
Изкуственият интелект има място в образователния процес, според близо ¾ от родителите и над 80% от учителите, анкетирани в проучване на ARC Academy, проведено съвместно с Blue Point у нас през април 2025 г.
Близо 70% от двете групите – на родителите и на учителите – посочват, че използването на изкуствен интелект в училищното образование ще подобри учебния процес. Проучването доказва, че изкуственият интелект не само променя начина, по който се учи, но и създава нови възможности за креативност и професионално развитие.
Родителите подкрепят новите технологии, когато са в полза за развитието на децата им. Над 80% заявяват, че биха инвестирали в обучение с творческа насоченост, интегриращо изкуствен интелект. Това е ясна индикация, че семействата вярват в силата на креативността, особено когато тя е подкрепена от технологични инструменти и адаптивна среда за учене.
Почти ¾ от родителите и учителите вярват, че творческите професии ще се трансформират, за да работят в синергия с изкуствения интелект.
AI и поколението Z
Учениците припознават изкуствения интелект като инструмент за по-добро учене, като процентът достига 94%. Интересен момент се наблюдава именно при тях. Представителите на т.нар. Поколение Z (родени между 1995 и 2012) категорично се обединяват около нуждата от създаване на правила за използването му в учебния процес.
Стремежът към създаването на смислени правила, които да се уважат и спазват, е една много категорична и ярка характеристика за това поколение. Като причина може да се посочи създаването на предвидима и сигурна среда, която им позволява да се съсредоточат върху своите интереси.
Поколението Z разглежда изкуствения интелект като естествен партньор в бъдещата си професионална реализация. Почти двама от всеки трима ученици вярват, че хората и изкуственият интелект ще работят съвместно в екип, като технологиите ще поемат рутинното, а хората ще се фокусират върху креативното и човешкото.
Близо 70% от младежите споделят, че изкуственият интелект ги кара да се замислят за бъдещето на професиите и как да се подготвят за тях. Повечето от тях вярват, че ако са добри в това, което правят, той няма да ги измести, а напротив – ще отвори нови възможности. Половината ученици планират реализация в сфери, свързани с творчество, дизайн, писане или визуални медии.
Уменията на бъдещето вече са в полезрението на учениците – те поставят на преден план креативността, гъвкавостта, критичното мислене и уменията за работа с нови технологии като ключови за успешна кариера през следващите 10–20 години.
Промяна в учебния процес и тревоги
Изкуственият интелект променя работния процес и образованието, като хората все по-често прибягват до него като инструмент за по-добро изпълнение на задачи и намиране на информация. Малко над половината от родителите и учителите са на мнение, че изкуственият интелект ще промени обучението в положителна посока.
Всеки четвърти учител все още не използва AI в подготовката си, но повечето от тях планират да започнат. В същото време, над половината преподаватели вече отчитат промяна в начина си на преподаване – те адаптират съдържанието и методите си, вдъхновени от възможностите, които изкуственият интелект предоставя.
Учениците използват най-често изкуствения интелект за търсене на информация по учебните теми и за получаване на обяснения относно труден за тях материал.
Родители и преподаватели се обединяват около мнението, че подходът подпомага учебния процес, но споделят безпокойство от възможността за объркване при учениците и заучаване на грешна информация.
Техните основни притеснения са насочени към превръщането на ученето в пасивен процес, загубата на креативност и развиването на зависимост от технологиите. Тези опасения подчертават необходимостта от възпитание на критическо мислене и умения за самостоятелна оценка на информацията.
Ключови умения
„В свят, в който технологиите се развиват със светкавична скорост, креативността и критичното мислене ще останат ключови умения. Те са в основата на истинската иновация и това, което ни прави уникални като хора – способността да мечтаем, да създаваме и да преоткриваме света около нас”, казва Милин Джалалиев, съосновател на ARC Academy.
Като ключови фактори за образователната подготовката родителите посочват обучението по дигитална и технологична грамотност от ранна възраст, критичното мислене и практическите умения. За преподавателите това са критичното мислене, практическите умения и поемането на преобладаваща менторска роля за учениците.