
Роботът Vulcan с тактилна чувствителност е тясно интегриран в логистичната система на Amazon и работи в тандем с други машини и хора (снимка: Amazon)
Гигантът в онлайн търговията Amazon достигна исторически технологичен етап: вече има над 1 милион роботи в складовете си – почти толкова, колкото са и хората в компанията.
Вторият по големина частен работодател в САЩ бързо трансформира своите логистични центрове. С общ брой служители от 1,56 милиона, около 75% от всички доставки на Amazon в световен мащаб се извършват с помощта на автоматизирани системи, отбелязва Уолстрийт Джърнъл.
Към пълна интеграция на роботите
Едно от най-модерните творения на Amazon е роботът Vulcan, който има тактилна чувствителност – тя му позволява да изважда артикули от рафтове с различна дълбочина и форма. Vulcan е интегриран в логистичната система на компанията и работи в тандем с други машини и хора.
Инженерите са успели да координират движението на поръчките между роботите без човешка намеса. „Те са с една крачка по-близо до постигането на пълна интеграция на роботите”, казва Рубен Скривен, изследовател в консултантската фирма Interact Analysis.
Нарастващият брой на роботите увеличава ефективността на логистиката, като същевременно намалява зависимостта от човешки ресурси. Amazon е успял да стабилизира операциите си в условия на високо текучество на персонала, особено в центровете за изпълнение на поръчки.
Автоматизацията позволява преразпределение на отговорностите: ако преди служителите са повдигали, дърпали и сортирали стоки ръчно, сега те управляват машини, наблюдават работата им и извършват диагностика.
Роботите не само разширяват производствените възможности на Amazon, но и позволяват на компанията да забави темпото на наемане на персонал. Според анализ на Уолстрийт Джърнъл, през 2024 г. средно по 670 души са работили в един склад – най-ниският брой за последните 16 години.
В същото време производителността на труда нараства бързо: ако през 2015 г. един служител е обработвал средно по 175 пратки, то през 2024 г. този брой достига 3870. Данните показват систематичен преход към високоефективна автоматизирана логистика.
Някои от новите складове на Amazon са проектирани специално за ускорена доставка, включително доставка в същия ден. Тези съоръжения, според представител на компанията, се характеризират с по-малък брой персонал и позволяват по-кратки срокове за изпълнение на поръчките.
Еталон за останалите
Архитектурата на логистичните центрове е създадена по такъв начин, че да сведе до минимум движението на стоки, да оптимизира сортирането и да ускори маршрутизирането – всички тези процеси се поемат от автономни машини. Amazon служи като еталон за стотици американски компании, които автоматизират процесите си.
Анди Джаси, главният изпълнителен директор на Amazon, наскоро заяви, че компанията активно въвежда изкуствен интелект в логистичните процеси. Според него, целта е „да се повиши точността на разполагане на запасите, да се подобри прогнозирането на търсенето и да се увеличи ефективността на роботите”.
Amazon официално потвърди, че през следващите години планира да намали общия брой служители, компенсирайки това с въвеждане на дигитални решения.
Едно от най-високотехнологичните съоръжения на Amazon се намира в Шривпорт, Луизиана. Площта му е около 280 хиляди квадратни метра. Повече от 70 роботизирани манипулатора работят на автоматични линии, където сортират, подреждат и консолидират милиони продукти.
Роботите самостоятелно доставят колички до товарните зони, опаковат поръчките в хартиени торби и ги подготвят за изпращане. Един от механизмите използва модули за компютърно зрение и манипулатори за прецизно хващане на малки артикули.
Взаимодействието човек-машина е организирано с висока степен на синхронизация. Например, робот за сортиране премества желания продукт до служител, който след това ръчно формира поръчка. Друг робот взема труднодостъпни артикули от рафтовете и всичко това под човешки надзор.
Според Amazon, скоростта на преминаване на стоките през този високотехологичния център в Луизиана е с 25% по-висока в сравнение с други складове.
Обучение и нови позиции
Компанията заяви, че е обучила над 700 хиляди служители по целия свят да работят в новата дигитална среда. Обучението включва програми за напреднали, стажове по мехатроника, изучаване на основите на програмирането и поддръжка на роботизирани системи.
В Amazon се появяват нови позиции: техници по роботика, оператори на изкуствен интелект, координатори на логистични алгоритми. „Виждате появата на изцяло нови работни места, които просто не са съществували преди”, казва Йеш Дататрея, старши научен сътрудник в Amazon Robotics.
Дататрея ръководи екип в лабораторията за иновации в района на залива Сан Франциско, който разработва следващата стъпка: гласово активирани роботи, които биха могли да изпълняват сложни задачи, като например разтоварване на ремарке със стоки, когато бъдат командвани от оператор.
Компанията тества и хуманоидни роботи от Agility Robotics. Тези машини, комплектовани с ръце, крака и глава, са преминали през първоначални тестове в съоръжения за рециклиране. Amazon подчертава, че проектите все още са на етап научноизследователска и развойна дейност (R&D).
Тай Брейди, главен технологичен директор в Amazon Robotics, заяви, че компанията ще продължи да наема служители и че роботите не се създават, за да ги заменят, а за да улеснят работата на хората.
Шехеряр Каоосджи, изпълнителен директор на Центъра за ресурси за складови работници, обаче е загрижен за дългосрочните последици от роботизацията. Той твърди, че роботите все още не са променили структурата на работа в малките складове, но в големите центрове на Amazon, където автоматизацията е достигнала максималното си ниво, има тенденция за значително намаляване на персонала.