TechNews.bg
КонсултантНовиниХардуер и Софтуер

Защо екраните 16:10 сe върнаха в лаптопите

Лаптопът е преди всичко инструмент за работа и творчество, а не просто преносим телевизор (снимка: CC0 Public Domain)

Ако следите отблизо пазара на лаптопи, ще забележите основната тенденция от последните години: екраните отново „растат” нагоре. Сякаш само вчера стандартът 16:9 беше непоклатим, а днес всички флагмани имат дисплеи в съотношение 16:10.

Тази промяна не е просто маркетингов ход, а едно от най-положителните явления в индустрията и истинска победа на ергономията над икономиката. Нека си спомним как стигнахме дотук и да разгледаме конкретни факти, доказващи, че добрият стар формат 16:10 се завръща наистина и в дългосрочен план.

Ерата на 16:9: спестявания, унификация и компромиси

За да разберем стойността на връщането към 16:10, трябва на първо място да си спомним защо производителите го изоставиха. Средата на 2000-те години ознаменува ерата на HD видеото. Стандартът Full HD (1920×1080) със съотношение на страните 16:9 се превърна в краля на медийното съдържание. Филми, телевизионни сериали, YouTube – всичко беше пригодено към него.

Производителите на матрици за дисплеи видяха златна мина в тази тенденция. Защо да произвеждат различни панели за телевизори, монитори и лаптопи, ако могат да пуснат една гигантска производствена линия? Това обединение позволи рязко намаляване на производствените разходи, правейки лаптопите с екрани 16:9 масово достъпни.

Но ние, потребителите, плащахме за този „банкет” всеки път, когато отваряхме лаптопите си, за да работим. Вертикално тесен екран 16:9 е истински враг на производителността. Всяка задача, различна от гледане на филм, се превръщаше в безкрайно превъртане:

В браузъра: шапката на сайта, разделите (табовете) и лентата на задачите на Windows оставяха само тесен прозорец за съдържание.

В документите: виждахме няколко реда текст по-малко, губейки цялостния контекст.


В професионалния софтуер: времевата линия във видеоредактора или панелите във Photoshop „изяждаха” ценно пространство, оставяйки мъничък прозорец за самия проект.

Удобството при работа беше жертвано за унификация с телевизорите.

В продължение на много години изборът на индустрията беше очевиден: спестяванията от масово производство и унификацията под медиен формат 16:9 лесно взеха превес над „незначителния” дискомфорт за потребителя.

16:10: Завръщането на „работещия” стандарт

Форматът 16:10 не е нещо ново. Ветераните в индустрията помнят удобните дисплеи с резолюции 1440×900 или 1920×1200, които бяха норма преди HD манията.

Какво е основното му предимство? Със същия диагонал, екран 16:10 осигурява значително повече вертикално пространство. На практика допълнителните пиксели във височина имат колосален ефект. Те ви позволяват да видите няколко допълнителни реда код или параграфи текст, да бъдете по-малко разсейвани от превъртане (скролиране) и да се концентрирате по-добре върху задачата.

Дълго време единственият бастион, който защитаваше този формат, беше Apple. Компанията винаги се е фокусирала върху професионалистите, така че MacBook никога не e имал екран 16:9.

Фактите: защо е реална тенденцията към 16:10

Твърденията за промяна в тенденцията при лаптоп екраните лесно може да бъде проверена, като просто разгледаме продуктовите линии на водещите марки. Промените, които се случват, не са слухове, а наблюдаем факт.

Сигнал от Dell: Американският производител Dell първи сигнализира за това, когато прехвърли цялата си емблематична линия XPS (13, 15, 17 инча) на екрани 16:10.


Реакция от останалите: Конкурентите бързо последваха примера на Dell. Lenovo прехвърли както флагманите Yoga Slim Pro, така и бизнес моделите ThinkPad X1 Carbon (започвайки от 9-то поколение) на 16:10. HP внедри 16:10 и дори 3:2 в премиум Spectre и Envy. Asus направи 16:10 стандарт за своите OLED екрани в линиите Zenbook и ProArt.

Тези примери са само върхът на айсберга. Днес форматът 16:9 е почти напълно изместен от средния до горния и премиум сегмента, доминирайки само при бюджетните модели.

Краен случай: формат 3:2 за максималисти

Като говорим за „работни” формати, не можем да не споменем 3:2. Неговият основен идеолог е Microsoft с линията Surface, а Huawei го възприе в неговия MateBook. Този екран е „по-квадратен” и е идеален за работа с текст.

Но за всичко трябва да се плаща: при гледане на видео 16:10, гигантски черни ленти могат да развалят цялото впечатление. В резултат на това на пазара се оформи ясна градация:

16:9: изчезващ формат за бюджетни устройства.

3:2: нишов формат за тези, които работят с текст в 99% от времето.

16:10: новият „златен стандарт” – идеален компромис за повечето задачи.

Заключение

Масовото завръщане на формата 16:10 може да се счита за победа на логиката и потребителското изживяване. Индустрията най-накрая призна, че лаптопът е преди всичко инструмент за творчество, а не просто преносим телевизор.

Завръщането към „високите” екрани направи мобилния компютър много по-удобен и ефективен. Потребителите, които прекарват по-голямата част от деня си пред лаптоп, са облагодетелствани от този обрат.

още от категорията

Уникален лаптоп на Dell изпълнява задачи на ниво център за данни

TechNews.bg

Започнаха продажбите на първия лаптоп с подвижен дисплей

TechNews.bg

Apple подготвя бюджетен MacBook Air с чип от iPhone

TechNews.bg

Windows 11 с нова функция за пестене на батерията

TechNews.bg

Изящен лаптоп за творческите професии: MSI Prestige A16 AI+

MSI обяви до 600 лв. отстъпка за лаптопи с GeForce RTX 50

TechNews.bg

1 коментар

:o) 11/07/2025 at 11:49

ОТ много време не бях чел хубава, вярна и съдържателна статия в този сайт.
Браво!

Отговор

Leave a Reply to :o)