
Младежите от поколението Z все повече се обръщат към ретро технологиите. Хората на тийнейджърска възраст и такива в началото на 20-те си години все по-често споделят своя възторг от „технологиите от старата школа“ в опит да се откъснат от онлайн реалността. Винилови плочи, тамагочита и видеоигри запленяват младото поколение.
Ретро продуктите се радват на нарастваща популярност и свидетелство за това е тяхната популярност по време на „Черен петък“, казват от Amazon UK. Тази година има скок на продажбите на преносими винилови грамофони, тамагочита, фотоапарати за еднократна употреба. Търговците на дребно Currys и John Lewis също наблюдават „завръщане“ на ретро джаджи като радиостанции, моментални фотоапарати и будилници.
„Има нещо автентично“
Докато някои хора се потапят във филмови забавления в Netflix, 17-годишният Деклан предпочита по-традиционния подход: да има DVD в ръцете си. Той е израснал, заобиколен от колекцията на баба си и по-късно си купува свой собствен, след като посещава магазин с приятел.
„Основният плюс за мен са калъфите“, казва той. „Има нещо очарователно в наистина чистите калъфи, което обичам“. Макар че стрийминг услуги като Netflix и Disney+ са удобство за гледането на видеопродукция, младият Деклан казва, че цени „собствеността“.
„Хубаво е да имаш нещо, което притежаваш, вместо да плащаш за абонаменти през цялото време“, казва той. „Ако утре загубя достъп до стрийминга, пак ще си имам любимите си филми, готови за гледане“.
„Мисля, че са просто готини, има нещо автентично в това да имаш DVD-та“, казва той. Споделя, че е омагьосан от усещането, че това е технология на поколенията преди него.
Усещане за нещо истинско
20-годишният Сол пък колекционира винилови плочи от 2016 г. За новите винилови албуми, които струват по-скъпо в сравнение със стрийминга, Сол все смята, че физическата плоча си заслужава повече. „Това е по-автентичен звук“, казва той.
„Браздите на плочата я правят някак по-истинска, можете да почувствате разликата. Става въпрос за това да имаш нещо физическо, което можеш да гледаш, вместо просто да превърташ безсмисленобезцелно по телефона си“.
За Сол привлекателността надхвърля качеството на звука. „Имаш действителната обложка, това е физическо преживяване.“ казва той. Съгласен е, че популярността на винила може да не трае вечно. Но ето, че десетилетия след появата на компактдиска и стрийминга винилът продължава да живее и да е желан – и това е всеобща тенденция.
„По същия начин всички неща идват и си отиват, като различните тенденции в социалните медии. Колекционирам, защото обичам да ги имам. Харесва ми да имам тази възможност да слушам“, споделя Сол.
Камерата в джоба
Докато днес повечето хора инстинктивно посягат към телефоните си, за да правят снимки, 21-годишната Аойбхеан предпочита артистичността на традиционните фотоапарати. „Има нещо в качеството им и стила на снимките, които правите, несравнимо е спрямо телефона“, казва тя.
„Има известно напрежение при работата с филма, защото не можете да видите снимката веднага, трябва да чакате. Но това е преживяването“, обяснява тя. Споделя, че носи старовремския си фотоапарат за снимки на лента по рождени дни, празници, дори на разходки. Аойбхеан вярва, че привлекателността на традиционните фотоапарати е по-дълбока от естетиката.
Почивка от телефоните
за някои младежи очарованието на старите технологии корени в носталгията. „Много хора са любопитни да преживеят използването на физически фотоапарати, защото са израснали, виждайки родителите си да ги използват“, казва Аойбхеан. Но не е само това.
Поколението Z се наслаждава на „новостта“ на нещо, което никога не е имало. Това е „почивка от телефоните“.
Физическите плочи, дискове и лентови камери са „вечни“, казват младежите. Ретро устройствата не са просто мода – всъщност те никога няма да „излязат от мода“, защото миналите поколения са разчитали на тях.
