Apple не пуска Google в рекламния бизнес с iPhone

Пазарът на онлайн реклама противопоставя все повече две от най-иновативните компании в хай-тек индустрията – Google и Apple. Конкурентната битка между двата гиганта се пренася и на полето на iPhone, един от хитовите продукти на “ябълката”.

Неочаквано Apple отвори iPhone и за други рекламни мрежи освен своята iAd. Сред тях обаче не Admob – рекламна услуга, притежавана от Google. Така интернет гигантът остава извън играта в ключов сегмент. Този ход на Купертино няма как да не тревожи Google. През 2010 година пазарът на мобилна реклама ще достигне 250 милиона долара, а към 2013 – около $15 милиарда, прогнозира Morgan Stanley. Войната за рекламата на смартфони, нетбуци и таблети тепърва започва.

Миналата седмица Apple показа новия iPhone 4 и изненадващо за мнозина промени правилата за използване на смартофона от външни рекламни платформи, като сне ограниченията до момента. С едно “малко” изключение – Admob. Така, на пръв поглед отворената позиция на Apple се явява всъщност добре премерен удар срещу Google, който преди няколко месеца плати 750 милиона долара за мобилната рекламна мрежа Admob.

Apple уточни, че дава достъп до iPhone само на “независими” рекламни мрежи, т.е. такива, които не са свързани с конкретен производител на смартфони или операционни системи, или пък с мобилен телеком. Според тази трактовка на Apple, освен Google извън борда би трябвало да останат още Nokia, Microsoft и Vodafone, например.

Стив Джобс и неговите съмишленици не биха допуснали да създадат впечатление, че ограничават конкуренцията на рекламните мрежи за iPhone, iPad и iPod Touch. Ако такова подозрение възникне, то думата ще имат чиновниците от американската Федерална комисия по търговия (FTC) и Европейската комисия – сценарий, който е напълно реален и опасен за Купертино.

Съвсем наскоро FTC даде зелена светлина за сделката по придобиване на Admob от Google с мотива, че интернет гигантът има достатъчно силна конкуренция в лицето на Apple. Ако Купертино се опита съзнателно да наруши установения баланс, напълно е възможно да бъде атакуван от всемогъщите регулатори на пазара в Европа и САЩ.

Коментар