След едно нелошо първо тримесечие, компютърният пазар в България отбеляза много слаб месец април и като цяло се очаква разочароващо Q2″10. Покупките от домашни потребители крепят ИТ пазара, а бизнесът и държавата отсъстват от него. Наблюдава се обаче раздвижване в сегмента на софтуера, благодарение на легализацонната кампания в страната, сподели регионалният мениджър на дистрибутора АСБИС – Митко Топалов, по време традиционния дилърски семинар на компанията в Златни пясъци.
Г-н Топалов, какво се случва на ИТ пазара у нас от началото на годината. Продължава ли кризата, която започна още през 2008-ма?
Aкo трябва да бъдем честни, първото тримесечие не беше толкова зле. Имаше някаква инерция, която традиционно остава от Q4 на предходната година, дори пазарът отбеляза известен ръст спрямо Q1″09 г. Предполагам, че това, което ние наблюдаваме, се е случило при всички останали колеги. Ноутбуците продължават да бъдат движещата сила на пазара, а останалата част от бизнеса е по-слаба в сравнение с тях.
През второто тримесечие обаче наблюдавахме изключително слаб месец април. Ситуацията навсякъде е една и съща – много слабо търсене и забавени реакции от страна на пазара, поради което резултатите за Q2″10 се очаква да бъдат доста разочароващи за всички.
Еднакво ли са засегнати от кризата всички сегменти на пазара?
В частта на хардуера продължават да се продават добре мобилните компютри. Компонентният бизнес обаче е доста затруднен, продажбите са слаби, обемите намаляват в сравнение с предишни години.
Наблюдава се раздвижване и ръст при софтуера, благодарение на легализационната кампания, подета от Министерство на културата. Тя реално дава ефект – хората започнаха да си легализират софтуера, което се отразява добре на продажбите.
Как се справят дилърите в тази ситуация? Имате ли някакви антикризисни програми, с които да подпомогнете бизнеса им?
Дилърите, както и всички други играчи на пазара, изпитват много сериозни затруднения. Обемите са се свили драстично, маржовете са паднали и въпреки снижението на разходите, голяма част от дилърите са затруднени да продават, както и да поддържат персонала, който са имали преди известно време. Наблюдават се, естествено, проблеми с плащанията.
Ние се опитваме непрекъснато да комуникираме с дилърите, търсим възможности, които да са изгодни и за двете страни. Предлагаме нови идеи и решения, както и програми за лоялност, така че да поддържаме взаимоизгодни отношения. Смятам, че до голяма степен успяваме, тъй като удовлетвореността на клиентите продължава да бъде висока. Радваме се на доверие и лоялност от страна на нашите партньори.
Бихте ли се ангажирали с прогноза за второто полугодие?
Прогнозите са по-скоро на надежди, отколкото на реалности, но за съжаление няма кой знае какви индикации, че нещата ще се подобрят. Очакваме едно много трудно тримесечие. Това, което евентуално може да събуди пазара, е т.нар. период "back to school", когато новите ученици могат да предизвикат интерес към покупки предимно на хардуер.
Силно се надяваме, ако икономиката живне, да се съживи и бизнесът, защото сега продажбите са основно към крайни клиенти. Бизнесът не участва в пазара – той е свит в момента, няма търгове, няма поръчки, освен това и държавата не е активна в ИТ покупките. Така че всичко идва от страна на домашните потребители.
Ако покрай започването на новата учебна година има някакво съживяване, това ще е съживяването на летния сезон. След това традиционно се надяваме на четвъртото тримесечие – в случай, че живне, икономиката може да даде някакъв тласък на бизнеса.
Разминават ли се и доколко процесите на пазара в България и в другите европейски страни? Какви са наблюденията ви като регионален мениджър на дистрибутор, който оперира на различни пазари.
Сегментацията, която съществува в Западна Европа, реално вече се е обособила и в България. Налице е ясно сегментиране, с ясни играчи във всеки един от сегментите – B2B и B2C. Пазарът е разделен на т.нар. "дженералисти", които продават абсолютно всичко, и "ИТ специалисти", съсредоточени основно в продажбите на компютърна техника. Това са тенденциите и макар, че ние се движим няколко години след Западна Европа, сегментирането вече е обособено и у нас. Разликата е, че там някои от тези сегменти за заели доста по-голям дял, отколкото в България.
В бъдеще всеки един от нашите партньори или фирмите, които участват в разпределението на продажбите в момента, трябва много внимателно да преценят кой е техният сегмент, кои са техните конкуренти и какво трябва да направят, за да бъдат в играта и след няколко години.
Въпросите зададе Таня Пенчева