Цените на автомобилите падат, ремонтите поскъпват

Цените на автомобилите в ЕС слабо са се понижили през 2009 г., като са се сближили в рамките на единния пазар. Същевременно, цените на услугите за поправка и поддръжка, както и цените на резервните части, продължават да се повишават много над инфлацията, което потвърждава нуждата от по-строги правила в областта на конкуренцията, които са в сила за този сектор от 1 юни, съобщи Европейската комисия.

Относително стабилните цени на автомобилите през 2009 г. се дължат главно на държавни субсидии, заеми и стимули за покупки на нови коли, които се прилагат в много държави с цел смекчаване на икономическата рецесия.  

Индексът  на цените за автомобили в ЕС (отразяващ номиналните цени, заплатени от потребителите, с включени търговски отстъпки, ДДС и такси за регистрация) се повиши с 1,1% срещу 1,7-процентно увеличение на общите потребителски цени, което се изрази в 0,6% спад на реалните цени на автомобилите.

Спадът на цените е силно изразен в Словения (-13,4%), Литва (-11,1%), Словакия (-11,0%), Румъния (-10,1%), Чешката република (-9,4%), Малта (-9,2%) и България (-9,1%). Фактът, че през 2009 г. повечето нови държави-членки бяха засегнати по-силно от рецесията, отколкото ЕС като цяло, вероятно е допринесъл за намаленията на цените, според доклада на Комисията.

На по-големите пазари реалните цени са се понижили по-чувствително в Испания (4,7%), докато в Италия, Германия и Франция намаленията са по-умерени (съответно -1,1%, -1,0% и -0,6%).

В по-общ план спадът на реалните цени в целия ЕС още веднъж потвърждава благоприятната дългосрочна тенденция на потребителски цени, която се дължи на световния свръхкапацитет в производството и интензивната конкуренция между производителите на автомобили.

Разликите в цените между държавите-членки, така както са отразени в тарифите на производителите, значително са паднали през 2009 г., като средното стандартно отклонение е намаляло от 9,8% до 8,5% (-1,3 %) с изключение на евро зоната, в която то слабо се е увеличило от 6,0% на 6,5% (+0,5%).Това се дължи главно на тласъка в търсенето на по-малки автомобили, даден от особено щедрите субсидии за обновяване на автомобилния парк в някои държави.

Цените за поправка и поддръжка, както и за резервни части, продължават да нарастват много над инфлацията (съответно +1,5% и 0,7% в реално изражение).Въвеждането на повече конкуренция на пазара на следпродажбеното обслужване е основната цел на новата рамка за конкурентно право за моторни превозни средства, приета през май и влязла в сила през юни.

С новите правила бе премахнато груповото освобождаване от забрана за производители, чийто пазарен дял на пазара за поправка и поддръжка надхвърля 30% (понастоящем повечето от тях), което улеснява независимите сервизи, когато трябва да се справят с откази за даване на техническа информация или със злоупотребата с гаранции.

Регистрацията на нови автомобили се е повишила значително през втората половина на 2009 г., което в голяма степен се дължи на схемите за подновяване на автомобилния парк в редица държави-членки на ЕС. Общият брой на регистрираните през 2009 г. нови автомобили е 14,4 милиона. Това обаче се оказва недостатъчно, за да се избегне спад в продажбите от 1,6% в сравнение с 2008 г. и 9,5% в сравнение с предкризисната 2007 г.

Коментар