Кризата направи по-важни комуникациите

72 процента от професионалистите споделят, че комуникациите са станали по-важна част за тяхната организация по време на икономическа криза, сочи Европейският комуникационен мониторинг за 2010 г.

Проучването на Европейската асоциация за образование и изследване на връзките с обществеността (EUPRERA) и Европейската асоциация на комуникационните директори (EACD) показва ясна връзка между комуникационните дейности и улесняването на бизнес процесите – вместо основно да се изгражда  имидж и репутация, трябва да се търси позитивна връзка с разработването на бюджета.

Професионалистите в сферата на комуникациите като цяло са удовлетворени от работата си (69 процента) въпреки, че има голяма разлика между различните райони. Източно-европейците са най-доволни (75 процента), а южно-европейците най-малко (57 процента).

От една страна, работата в сферата на връзките с обществеността е считана за интересна, защото включва множество различни функции и се оценява от ръководството на компанията, от друга – сигурността на работата, заплатата и възможностите за кариерно развитие са ограничени.

Добрите отношения с ключовите заинтересовани страни, способността за мобилизиране на хора и официалното участие в ръководния процес са топ три характеристики, които определят отличния отдел комуникации, според вижданията на анкетираните.

Корпоративните комуникации все още се смятат за най-важната сфера на практика, следвана от маркетинг/бранд комуникации. Онлайн комуникациите, връзките с медиите чрез нета или социалните мрежи се сдобиха стабилно с влияние от 2009 насам и се очаква да се развиват още и в бъдеще, сочи проучването.

Почти всеки втори професионалист в Европа (45 процента) смята, че онлайн обществата са важен канал за връзките с обществеността днес, докато само 26 процента вярват в Twitter и 17 процента в Wikis. Очакванията за бъдещето са много позитивни за всички видове платформи за социални мрежи, начело с тези за онлайн видео. Въпреки тези прогнози, само малка част от организациите са започнали вече да създават необходимите предпоставки за развитие в тази насока.

Специалистите в сферата на комуникациите надценяват развитието на дисциплини и комуникационни канали. Например, връзките с медии  и журналисти от печатни издания се очакваха да спаднат по важност с 9.5 процента между 2007 и 2010; на практика обаче те са се увеличили с 5.2 процента. Значението на социалните медии се очакваше да се повиши с 41.4 процента, но това стана само с 15.2 процента. Въпреки това, вече ясно се вижда цялостното изместване към по-отговорна  и интерактивна форма на комуникация.

Международното изследване се прави за четвърта поредна година и е в партньорство със списание "Communication Director", спонсорирано от Infopaq – компания за медиа мониторинг и Grayling, втория по големина в света независим консултант по връзки с обществеността.

Коментар